PROCEDURA PRZYJMOWANIA I ROZPATRYWANIA SKARG I WNIOSKÓW W ÅšRODOWISKOWYM DOMU SAMOPOMOCY W CZARNEM
RozdziaÅ‚ I Przyjmowanie i rejestrowanie skarg i wniosków
1.W Åšrodowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem wnoszÄ…cy skargi i wnioski przyjmowani sÄ… przez: a)Kierownika Åšrodowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem, b)osobÄ™ zastÄ™pujÄ…cÄ… Kierownika podczas jego nieobecnoÅ›ci. 2.Kierownik ÅšDS lub osoba zastÄ™pujÄ…ca Kierownika podczas jego nieobecnoÅ›ci przyjmujÄ… skargi i wnioski codziennie od poniedziaÅ‚ku do piÄ…tku w godzinach od 9.00 do 15.00. 3.Skargi i wnioski mogÄ… być wnoszone pisemnie, za pomocÄ… faksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokoÅ‚u wg wzoru (zaÅ‚Ä…cznik nr 1). 4.Pracownik przyjmujÄ…cy skargÄ™/wniosek potwierdza zÅ‚ożenie skargi/wniosku, jeżeli zażąda tego wnoszÄ…cy. 5.Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje spoÅ‚eczne podlegajÄ… rozpatrzeniu i zaÅ‚atwieniu w takim samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych. 6.Do rejestru nie wpisuje siÄ™ skarg i wniosków, które nie zawierajÄ… imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszÄ…cego- anonimy. 2. Rejestr skarg uwzglÄ™dnia nastÄ™pujÄ…ce rubryki: a)liczba porzÄ…dkowa, b)data wpÅ‚ywu skargi/wniosku, c)data rejestrowania skargi/wniosku, d)adres osoby lub instytucji wnoszÄ…cej skargÄ™/wniosek, e)informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek, f)termin zaÅ‚atwienia skargi/wniosku, g)imiÄ™ i nazwisko osoby odpowiedzialnej za zaÅ‚atwienie skargi/wniosku, h)data zaÅ‚atwienia, i)krotka informacja o sposobie zaÅ‚atwiania sprawy 7.Do rejestru nie wpisuje siÄ™ pism skierowanych do wiadomoÅ›ci Åšrodowiskowego Domu Samopomocy. 8.Kierownik ÅšDS lub osoba zastÄ™pujÄ…ca Kierownika podczas jego nieobecnoÅ›ci rejestruje skargÄ™/wniosek w dzienniku korespondencji, a nastÄ™pnie w rejestrze skarg i wniosków, po czym umieszcza w teczce skarg i wniosków oznaczonej symbolem klasyfikacyjnym z jednolitego rzeczowego wykazu akt. Ponadto wpisuje termin ich zaÅ‚atwienia oraz nadzoruje terminowość zaÅ‚atwienia skarg i wniosków.
RozdziaÅ‚ II Kwalifikowanie skarg i wniosków
1.Kwalifikowania spraw jako skargi lub wnioski dokonuje Kierownik ÅšDS lub osoba zastÄ™pujÄ…ca Kierownika podczas jego nieobecnoÅ›ci. 2.Każda sprawa zakwalifikowana przez Kierownika ÅšDS lub osobÄ™ zastÄ™pujÄ…cÄ… Kierownika podczas jego nieobecnoÅ›ci jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków. 3.JeÅ›li z treÅ›ci skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, Kierownik ÅšDS lub osoba zastÄ™pujÄ…ca Kierownika podczas jego nieobecnoÅ›ci wzywa wnoszÄ…cego o wyjaÅ›nienia lub uzupeÅ‚nienia, z pouczeniem, że nie usuniÄ™cie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania. 4.Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji Åšrodowiskowego Domu Samopomocy, należy zarejestrować, a nastÄ™pnie pismem przewodnim przesÅ‚ać zgodnie z wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciÄ…, zawiadamiajÄ…c o tym równoczeÅ›nie wnoszÄ…cego albo zwrócić mu sprawÄ™ wskazujÄ…c wÅ‚aÅ›ciwy organ, kopiÄ™ pisma zostawić w dokumentacji placówki. 5.Skargi/wnioski, które dotyczÄ… kilku spraw podlegajÄ…cych rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować, a nastÄ™pnie pismem przewodnim przesÅ‚ać wÅ‚aÅ›ciwym organom zawiadamiajÄ…c o tym równoczeÅ›nie wnoszÄ…cego, a kopie zostawić w dokumentacji Åšrodowiskowego Domu Samopomocy. 6.Skarga/wniosek powinien zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie. 7.Skargi/wnioski anonimowe pozostajÄ… bez rozpoznania. 8.Jeżeli w skardze/wniosku nie wskazano adresu wnoszÄ…cego i nie ma możnoÅ›ci ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, skargÄ™/wniosek pozostawia siÄ™ bez rozpoznania.
RozdziaÅ‚ III Rozpatrywanie skarg i wniosków
1.Skargi/wnioski rozpatruje Kierownik ÅšDS lub osoba zastÄ™pujÄ…ca Kierownika podczas jego nieobecnoÅ›ci. 2.Skarga dotyczÄ…ca Kierownika nie może być przez niego rozpatrywana przez pracownika, wobec którego pozostaje on w stosunku nadrzÄ™dnoÅ›ci sÅ‚użbowej. 3.Skargi dotyczÄ…ce Kierownika należy kierować do Wójta Gminy Baruchowo. 1. Z wyjaÅ›nienia skargi/wniosku sporzÄ…dza siÄ™ nastÄ™pujÄ… dokumentacjÄ™: a)oryginaÅ‚ skargi/wniosku, b)notatkÄ™ sÅ‚użbowÄ… informujÄ…cÄ… o sposobie zaÅ‚atwienia skargi/wniosku i wynikach postÄ™powania wyjaÅ›niajÄ…cego stanowiÄ…cÄ… zaÅ‚Ä…cznik nr 2, c)materiaÅ‚y pomocnicze zebrane w trakcie wyjaÅ›niania skargi/wniosku (oÅ›wiadczenia, opinie, kserokopie dokumentów, wyciÄ…gi, itp.), d)odpowiedź do wnoszÄ…cego, w której zostaÅ‚ powiadomiony o sposobie rozstrzygniÄ™cia sprawy wraz z urzÄ™dowo potwierdzonym jej wysÅ‚aniem, e)inne pisma (np. z wydanymi zaleceniami), jeÅ›li sprawa tego wymaga. 4.Odpowiedź do wnoszÄ…cego winna zawierać: a)oznaczenie organu, od którego pochodzi, b)wyczerpujÄ…cÄ… informacjÄ™ o sposobie zaÅ‚atwienia sprawy z odniesieniem siÄ™ do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku, c)imiÄ™ i nazwisko osoby rozpatrujÄ…cej skargÄ™. 5.PeÅ‚na dokumentacja, po zakoÅ„czeniu sprawy, przechowywana jest w gabinecie Kierownika, w teczce zatytuÅ‚owanej „Skargi i wnioski”. Kierownik ÅšDS lub osoba zastÄ™pujÄ…ca Kierownika podczas jego nieobecnoÅ›ci, niezwÅ‚ocznie wpisuje w rejestrze skarg i wniosków datÄ™ zaÅ‚atwienia sprawy.
RozdziaÅ‚ IV Terminy rozpatrywania skarg i wniosków
1.SkargÄ™/wniosek rozpatruje siÄ™ bez zbÄ™dnej zwÅ‚oki. 2.SkargÄ™/wniosek rozpatruje siÄ™: a)do czternastu dni, gdy skargÄ™ wnosi poseÅ‚ na Sejm, senator lub radny, b)do miesiÄ…ca, gdy wszczyna siÄ™ postÄ™powanie wyjaÅ›niajÄ…ce, c)do dwóch miesiÄ™cy gdy sprawa jest szczególnie skomplikowana, 3.Do siedmiu dni należy: a)przesÅ‚ać skargÄ™/wniosek do wÅ‚aÅ›ciwego organu z powiadomieniem wnoszÄ…cego lub zwrócić je wnoszÄ…cemu ze wskazaniem wÅ‚aÅ›ciwego organu, jeżeli skarga/wniosek zostaÅ‚a skierowana do niewÅ‚aÅ›ciwego organu (zaÅ‚Ä…cznik nr 3), b)przesÅ‚ać skargÄ™/wniosek do wnoszÄ…cego z odpowiednim wyjaÅ›nieniem, jeżeli trudno jest ustalić wÅ‚aÅ›ciwy organ lub gdy wÅ‚aÅ›ciwy jest organ wymiaru sprawiedliwoÅ›ci (zaÅ‚Ä…cznik nr 4), c)przesÅ‚ać odpisy skargi/wniosku do wÅ‚aÅ›ciwych organów z powiadomieniem wnoszÄ…cego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczÄ… różnych organów (zaÅ‚Ä…cznik nr 5), d)przesÅ‚ać informacjÄ™ do wnoszÄ…cego o przesuniÄ™ciu terminu zaÅ‚atwienia skargi/wniosku z podaniem powodów tego przesuniÄ™cia - jeÅ›li nie ma możliwoÅ›ci ich zaÅ‚atwienia w okreÅ›lonym terminie (zaÅ‚Ä…cznik nr 6), e)zwrócić siÄ™ z proÅ›bÄ… do osoby wnoszÄ…cej o przesÅ‚anie dodatkowych informacji dotyczÄ…cych skargi/wniosku (zaÅ‚Ä…cznik nr 7), f)udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okolicznoÅ›ci sprawy.
RozdziaÅ‚ V PostÄ™powanie przy rozpatrywaniu skarg i wniosków
1.PrzyjÄ™cie, kwalifikowanie i rejestracja skargi/wniosku. 2.Analiza treÅ›ci skargi/wniosku. 3.WyÅ‚onienie i wyszczególnienie zarzutów. 4.Jeżeli z treÅ›ci skargi/wniosku nie można ustalić ich przedmiotu należy wezwać wnoszÄ…cego skargÄ™/wniosek do zÅ‚ożenia wyjaÅ›nienia lub uzupeÅ‚nienia w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania z jednoczesnym pouczeniem, że nieusuniÄ™cie braków spowoduje pozostawienie skargi/wniosku bez rozpoznania. 5.Analiza zarzutów przedstawionych w skardze, w aspekcie aktów prawnych. 6.Zaplanowanie trybu i dziaÅ‚aÅ„ (czynnoÅ›ci) postÄ™powania wyjaÅ›niajÄ…cego: a)Ustalenie źródeÅ‚ informacji, trybu i form ich zbierania, b)Ustalenie dokumentów przewidzianych do kontroli, analizy, c)Przygotowanie narzÄ™dzi wspomagajÄ…cych wyjaÅ›nienie sprawy, np.: -Kwestionariusz wywiadu z pracownikiem, uczestnikiem, itp. -Kwestionariusz ankiety, -Scenariusz spotkania z pracownikami, spoÅ‚ecznoÅ›ciÄ… uczestników, itp., d)Zaplanowanie terminów wszystkich przewidzianych czynnoÅ›ci (harmonogram). 7.W przypadku braku możliwoÅ›ci zaÅ‚atwienia skargi/wniosku w okreÅ›lonym terminie, pisemne zawiadomienie o tym fakcie osoby wnoszÄ…cej. 8.Przeprowadzenie zaplanowanych dziaÅ‚aÅ„ i czynnoÅ›ci oraz zebranie materiaÅ‚ów. 9.Analiza zebranych materiaÅ‚ów, ustalenie stanu faktycznego, odniesienie siÄ™ do stanu prawnego i zasadnoÅ›ci zarzutów. 10.SporzÄ…dzenie notatki sÅ‚użbowej. 11.Opracowanie projektu odpowiedzi do wnoszÄ…cego o wynikach prowadzonego postÄ™powania wyjaÅ›niajÄ…cego, rozstrzygniÄ™ciach, wydanych poleceniach lub podjÄ™tych innych dziaÅ‚aniach zwiÄ…zanych z zaÅ‚atwieniem sprawy. 12.PrzesÅ‚anie do wnoszÄ…cego informacji pisemnej o wynikach prowadzonego postÄ™powania wyjaÅ›niajÄ…cego, rozstrzygniÄ™ciach, podjÄ™tych dziaÅ‚aniach. 13.Odnotowanie w rejestrze skarg/wniosków krótkiej informacji o sposobie zaÅ‚atwienia sprawy. 14.SformuÅ‚owanie wniosków do dalszej pracy - w aspekcie poprawy pracy Åšrodowiskowego Domu Samopomocy.
Katarzyna Korpusińska Kierownik ŚDS w Czarnem
Procedura przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków |