Celem i przedmiotem dziaÅ‚ania Domu jest zapewnienie uczestnikom oparcia spoÅ‚ecznego pozwalajÄ…cego im na usamodzielnienie w takim zakresie, jakim jest to możliwe i integracjÄ™ spoÅ‚ecznÄ… rozumianÄ… jako przywrócenie możliwoÅ›ci peÅ‚nienia powszechnie dostÄ™pnych w danej spoÅ‚ecznoÅ›ci ról spoÅ‚ecznych.
Do zadań Domu należy:
1) prowadzenie zajęć wspierajÄ…co- aktywizujÄ…cych obejmujÄ…cych w szczególnoÅ›ci:
a)trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym trening dbałości o wygląd zewnętrzny i trening nauki higieny, trening kulinarny, trening umiejętności praktycznych,trening gospodarowania własnymi środkami finansowymi, trening lekowy,
b) trening umiejÄ™tnoÅ›ci interpersonalnych i rozwiÄ…zywania problemów, w tym: ksztaÅ‚towanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sÄ…siadami, z innymi osobami w różnych sytuacjach życia codziennego,
c) trening umiejętności spędzania czasu wolnego, w tym: rozwijanie zainteresowań literaturą, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, Internetem, udział w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych,
d) poradnictwo psychologiczne,
e)zajęcia korekcyjno-kompensacyjne,
f) terapię ruchową, w tym zajęcia sportowe, turystykę i rekreację;
g) kulturoterapiÄ™,
h) ergoterapiÄ™,
i) zajęcia techniczno-plastyczne;
2) udzielanie pomocy w załatwianiu spraw urzędowych;
3) udzielanie pomocy w dostÄ™pie do niezbÄ™dnych Å›wiadczeÅ„ zdrowotnych, w tym uzgadnianie wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia;
4) ochrona godnoÅ›ci osobistej i poczucia intymnoÅ›ci uczestników;
5) zapewnienie niezbędnej opieki,
6) zapewnienie uczestnikom możliwości rozwijania indywidualnych uzdolnień i zainteresowań;
7) zapewnienie integracji spoÅ‚ecznej uczestników;
8) prowadzenie profilaktyki w zakresie zdrowia psychicznego i somatycznego;
9) dbanie o bezpieczne i higieniczne warunki pobytu;
10) zapewnienie przynajmniej jednego posiłku dziennie (tym jednego gorącego);
11) ksztaÅ‚towanie wobec uczestników wÅ‚aÅ›ciwych postaw spoÅ‚ecznych, a zwÅ‚aszcza tolerancji, akceptacji i pozytywnych wiÄ™zi miÄ™dzyludzkich.
4. Zadania Domu realizuje kierownik przy pomocy odpowiednio przygotowanej kadry kierujÄ…c siÄ™ zasadÄ… dobra uczestników i ich rodzin oraz poszanowania ich godnoÅ›ci i prawa do samostanowienia.
5. W zakresie realizacji swoich zadaÅ„ Dom wspóÅ‚pracuje z placówkami sÅ‚użby zdrowia, rodzinami (opiekunami), odpowiednimi organami administracji rzÄ…dowej i samorzÄ…dowej, organizacjami pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o organizacjach pożytku publicznego i wolontariacie oraz innymi jednostkami Å›wiadczÄ…cymi usÅ‚ugi dla osób niepeÅ‚nosprawnych.
|