baruchowo.bip.gmina.pl
Biuletyn Informacji Publicznej
 Gminy Baruchowo  www.baruchowo.pl
ŚDS > Rok 2018 strona główna 
Rok 2018
Zarządzenie Nr 1/2018 z dnia 15.02.2018r. 

ZARZĄDZENIE NR 1/2018

KIEROWNIKA ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W CZARNEM
 
Z DNIA 15.02.2018 r.

W SPRAWIE WPROWADZENIA PROCEDURY POSTĘPOWANIA W RAZIE NARUSZENIA ZASAD KODEKSU ETYKI PRZEZ PRACOWNIKÓW ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W CZARNEM

Na podstawie: art. 69 ust. 1 pkt 3 Ustawy z 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2077 z póź.zm.) oraz w związku z Zarządzeniem Nr 1/11 Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem z dnia 03 stycznia 2011r. w sprawie wprowadzenia Kodeksu Etyki Pracowników Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem
zarządza się, co następuję:

§ 1.

Przyjmuje się Procedurę postępowania w razie naruszenia zasad kodeksu etyki przez pracowników w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia.

§ 2.

1. W ramach procedury wprowadza się dodatkowo następujące załączniki :
1) załącznik nr 2 - Regulamin Komisji Etyki;
2) załącznik nr 3 – Formularz.

2. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK NR 1 do Zarządzenia Nr 1/2018
Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem z dnia 15.02.2018 r. w sprawie wprowadzenia Procedury postępowania w razie naruszenia zasad Kodeksu etyki przez pracowników w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem

PROCEDURA POSTĘPOWANIA W RAZIE NARUSZENIA ZASAD KODEKSU ETYKI PRZEZ PRACOWNIKÓW ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W CZARNEM


§ 1.Procedura reguluje postępowanie w przypadku stwierdzenia naruszenia zasad etycznych zapisanych w Kodeksie Etyki.

§ 2.W sprawie naruszenia zasad zawartych w Kodeksie Etyki mogą wnioskować wszyscy pracownicy Domu, wypełniając formularz dostępny w sekretariacie Domu
i składając go do Kierownika.

§ 3.1.Przypadki naruszania przepisów Kodeksu Etyki przez pracowników rozpatruje Komisja Etyki.

2.Kierownik powołuje doraźnie Komisję Etyki.

3.Sposób powoływania i organizacji określa Regulamin Komisji Etyki, stanowiący załącznik nr 2 do Zarządzenia Nr 1/2018 Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem z dnia 15.02.2018r.

 

ZAŁĄCZNIK NR 2 do Zarządzenia Nr 1/2018 Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem z dnia 15.02.2018r. r. w sprawie wprowadzenia Procedury postępowania w razie naruszenia zasad Kodeksu etyki przez pracowników Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem


REGULAMIN KOMISJI ETYKI

§ 1.1.Kierownik powołuje doraźnie Komisję Etyki w ciągu 7 dni od uzyskania informacji
o naruszeniu przez pracowników Jednostki zasad Kodeksu Etyki.

2.Komisja składa się z 3 osób wyłonionych z pracowników.

3.Przewodniczącego Komisji Etyki wyznacza Kierownik spośród członków Komisji.

4.Członek Komisji Etyki podlega wyłączeniu, gdy postępowanie dotyczy jego
lub bezpośredniego przełożonego.

§ 2.Do zadań Komisji Etyki należy:
1)prowadzenie postępowania wyjaśniającego w przypadku powzięcia informacji
o naruszeniu norm etycznych przez pracowników Jednostki;
2)przedstawianie Kierownikowi wniosków o zastosowanie sankcji dyscyplinujących wobec naruszających normy etyczne pracowników Domu w celu przywrócenia zachowania zgodnego z normami.

§ 3.1.Komisja Etyki obraduje na posiedzeniach, z których sporządzany jest protokół.

2.Dla prawomocności obrad niezbędny jest udział przynajmniej połowy członków Komisji Etyki.

3.Komisja rozstrzyga sprawy zwykłą większością głosów, a przy równej liczbie głosów
„za” i „przeciw” decyduje głos Przewodniczącego Komisji Etyki.

§ 4.1.Komisja Etyki wszczyna postępowanie wyjaśniające w sytuacjach nie budzących wątpliwości i możliwych do zweryfikowania informacji o naruszeniu norm etycznych przez pracownika Domu.

2.Przed powzięciem decyzji o przedstawieniu Kierownikowi wniosku o zastosowaniu sankcji dyscyplinujących Komisja jest obowiązana umożliwić pracownikowi złożenie wyjaśnień.

ZAŁĄCZNIK NR 3  do Zarządzenia Nr 1/2018 Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem z dnia 15.02.2018 r. w sprawie wprowadzenia Procedury postępowania w razie naruszenia zasad kodeksu etyki przez pracowników w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem


……………………………………
imię i nazwisko data
……………………………………
adres zamieszkania
……………………………………
Telefon


Kierownik
Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem
OPIS ZDARZENIA :
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

   ...........................................
      podpis osoby składającej

 

 

 

Opublikowane przez: Katarzyna Korpusińska | Data wprowadzenia: 2018-05-25 15:43:05 | Data modyfikacji: 2018-08-02 10:58:50.
Zarządzenie Nr 2/2018 z dnia 19.02.2018r. 

 

ZARZĄDZENIE NR 2/2018
Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem
z dnia 19.02.2018 r.

w sprawie: zmiany Kodeksu Etyki pracowników Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem

Na podstawie: art. 68 i 69 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t. j. Dz. U.
z 2017 r. poz. 2077) i art. 24 do art. 26 Ustawy z dnia 21 listopada 2008 roku o pracownikach samorządowych (t. j. Dz. U. z 2016r. poz.902.) oraz w oparciu o Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 roku w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2009, Nr 15, poz. 84) oraz § 11 ust 2 pkt 6 Regulaminu Organizacyjnego Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem (Zarządzenie Nr 2.2015 Wójta Gminy Baruchowo z dnia 2 stycznia 2015r.)


zarządzam, co następuje:

§ 1.1.Wprowadza się w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem zwanym dalej „Jednostką”, „Domem” nowy Kodeks Etyczny pracowników, zwany dalej „Kodeksem Etyki” w brzmieniu stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego Zarządzenia.
2.Wprowadza się procedurę przeglądu wewnętrznego i stałego monitoringu Kodeksu Etycznego pracowników Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem przez pracowników Domu w brzmieniu stanowiącym załącznik Nr 2 do niniejszego zarządzenia.
3.Wprowadza się procedurę przeglądu zewnętrznego i stałego monitoringu Kodeksu Etycznego pracowników Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem przez społeczność lokalną w brzmieniu stanowiącym załącznik Nr 3 do niniejszego zarządzenia.


§ 2.1. Każdy pracownik Domu składa pisemne oświadczenie o zapoznaniu się z odpowiednim Kodeksem Etyki, w którym zobowiązuje się także do przestrzegania zasad określonych
w tym Kodeksie. Oświadczenie, którego wzór stanowi załącznik nr 4 do niniejszego zarządzenia, dołącza się do akt osobowych pracownika.
2. Nowo zatrudniany w Jednostce pracownik składa oświadczenie o zapoznaniu się
z Kodeksem Etyki z chwilą zawarcia umowy o pracę.


§ 3.1.Za naruszenie postanowień odpowiedniego Kodeksu Etyki pracownik Domu,” ponosi odpowiedzialność karną lub porządkową, o ile przepisy prawa tak stanowią.
2. W przypadku naruszenia norma Kodeksu Etyki ma zastosowanie „Procedura postępowania w razie naruszenia zasad kodeksu etyki przez pracowników Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem”  wprowadzona zarządzeniem nr 1/2018 Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem z dnia 15.02.2018r.

§ 4.Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

 

Opublikowane przez: Katarzyna Korpusińska | Data wprowadzenia: 2018-05-25 15:49:33.
 


ZARZĄDZENIE NR 3/2018
KIEROWNIKA ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W CZARNEM
z dnia 26.02.2018 r.

W SPRAWIE WPROWADZENIA ZASAD I TRYBU WYZNACZANIA CELÓW JEDNOSTKI, OKREŚLENIE MIERNIKÓW ICH REALIZACJI ORAZ ZASAD MONITOROWANIA ICH OSIĄGNIĘĆ W ŚRODOWISKOWYM DOMU SAMOPOMOCY W CZARNEM

Na podstawie art. 68 –  70 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2017r. poz. 2077 ze zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 września 2010r. w sprawie planu działalności oraz sprawozdania z jego wykonania (Dz. U. z 2010 r. Nr 187, poz. 1254);
zarządza się, co następuje:

§ 1.

Wprowadza się w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem zwanym dalej „Domem”, „Jednostką” Zasady i tryb wyznaczania celów jednostki, określenie mierników ich realizacji oraz zasad monitorowania ich osiągnięć w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem, stanowiącą Załącznik do niniejszego zarządzenia.

§ 2.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

Załącznik do Zarządzenia Nr 3/2018 Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem z dnia 26.02.2018r. w sprawie wprowadzenia Zasad i trybu wyznaczania celów jednostki, określenia mierników ich realizacji oraz zasad monitorowania ich osiągnięcia w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem

ZASADY I TRYB WYZNACZANIA CELÓW JEDNOSTKI, OKREŚLENIA MIERNIKÓW ICH REALIZACJI ORAZ ZASAD MONITOROWANIA ICH OSIĄGNIĘCIA W ŚRODOWISKOWYM DOMU SAMOPOMOCY W CZARNEM

§ 1.
Przepisy ogólne

1. Celem zapewnienia funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, wprowadza się zasady i tryb wyznaczenia celów w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem określenia mierników ich realizacji, zasad monitorowania ich osiągnięcia oraz identyfikacji analizy i reakcji na ryzyko.
2. Misja Jednostki wynika z aktów prawa oraz statutu.

§ 2.
Zasady wyznaczania celów, zadań i mierników

1. W Domu stosuje się podział celów i zadań na:
1) strategiczne – przewidziane do realizacji w okresie nie krótszym niż rok;
2) operacyjne – realizowane na bieżąco.
2. W Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem wyznacza się cele strategiczne, zgodnie z zadaniami powierzonymi wynikającymi z przepisów prawa.
3. Realizacja celów i zadań podlega ocenie uwzględniającej kryteria:
1) oszczędności;
2) efektywności;
3) skuteczności.

§ 3.

1. Propozycję celów do realizacji w kolejnym roku kalendarzowym zgłaszają wczyscy pracownicy pionu terapeutycznego.
2. Propozycje mogą dotyczyć dowolnego aspektu działalności Jednostki, np.:
1) Realizacji zadań Jednostki;
2) Kontroli poprawności procedur księgowych i finansowych;
3) Spraw kadrowych;
4) Remontów.

§ 4.

1. W Planie działalności, zgodnie z Załącznikiem nr 1 określa się:
1) cele na dany rok wraz z ich krótką charakterystyką;
2) zadania służące realizacji celu;
3) mierniki służące ocenie czy cele zostały osiągnięte;
4) zasoby niezbędne do realizacji celu;
5) osoby odpowiedzialne za realizację celu.
2. Do Planu realizacji celów głównych i zadań wpisuje się cele związane z zadaniami priorytetowymi na dany rok, przy czym należy wskazać co najmniej dwa cele.

§ 5.

Formułowane cele powinny być:
1) proste - zrozumienie celu nie powinno stanowić kłopotu, jego sformułowanie powinno być jednoznaczne i niepozostawiające miejsca na swobodną interpretację,
2) mierzalne - sformułowane w taki sposób, by można było liczbowo/ wartościowo wyrazić stopień jego realizacji, lub przynajmniej umożliwić jednoznaczną sprawdzalność jego realizacji,
3) osiągalne - cel powinien oscylować wokół spodziewanych pozytywnych wyników wykonania a nie minimum zapewniającego pewność osiągania celu. Cel powinien zakładać rozwój, postęp a nie utrwalać stan obecny w tym zakresie,
4) istotne - cel powinien stanowić ważny krok naprzód, a jednocześnie określoną wartość dla tego, kto będzie go realizował,
5) określone w czasie - powinny mieć określony termin realizacji.

§ 6.

1. Każdy ustalony cel należy rozpisać na zadania.
2. Do każdego celu należy przypisać co najmniej jeden miernik.
3. Miernik musi odzwierciedlać zamierzony efekt jaki chcemy osiągnąć realizując cel oraz posiadać docelową wartość.
4. Mierniki realizacji celów określa Kierownik lub zespół - jeśli został powołany.

§ 7.

1. Do każdego celu należy wskazać zasoby niezbędne do ich realizacji, w szczególności: zasoby ludzkie, niezbędne środki finansowe lub infrastrukturę.
2. Realizacja każdego celu lub zadania musi być przypisana konkretnemu pracownikowi ze wskazaniem jego funkcji/stanowiska oraz imienia i nazwiska.
3. Kierownik każdej z komórek organizacyjnych lub pracownik stanowiska samodzielnego odpowiada za realizację konkretnego zadania lub zadań w zakresie określonym w przepisach
określających zakres obowiązków tej komórki.
4. Pracownik pionu terapeutycznego obowiązany jest oszacować ryzyko dla celów głównych i zadań zgodnie z Procedurą zarządzania ryzykiem wprowadzoną Zarządzeniem Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem.
5. Oszacowane ryzyko do wyznaczonych celów należy uwzględnić w Arkuszu identyfikacji, oceny oraz metod przeciwdziałania ryzyku zgodnie z Załącznikiem nr 2 do niniejszej procedury.

§ 8.

1. Propozycje planów realizacji celów głównych i zadań, pracownik pionu terapeutycznego, przedstawia Kierownikowi w terminie do 30 września każdego roku, wraz z arkuszem identyfikacji, oceny oraz metod przeciwdziałania ryzyku dla celów Jednostki wykazanych w tym planie.
3. W razie niezatwierdzenia przez Kierownika poszczególnych celów – mogą one być realizowane w jednostce jako cele operacyjne.

§ 9.

1. Plan realizacji celów i zadań jest aktualizowany po podjęciu planu finansowego oraz każdej późniejszej zmianie planu, mającej wpływ na zakres realizowanych zadań.
2. Na podstawie zweryfikowanych / wyznaczonych celów i zadań, Kierownik Jednostki w terminie do końca stycznia zatwierdza Plan działalności Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem.

§ 10.
Zasady monitorowania realizacji celów

Pracownicy na poszczególnych stanowiskach pracy są odpowiedzialni za:
1) realizację zadań danej w sposób spójny z misją oraz celami głównymi Jednostki, a także realizację celów poszczególnych zadań budżetowych ujętych w planie finansowym;
2) prawidłową realizację zadań niestanowiących priorytetów rozwoju Jednostki w stopniu odpowiadającym ustawowemu obowiązkowi;
3) uwzględnienie w systemie monitorowania realizacji pozostałych zadań Jednostki niestanowiących priorytetów rozwoju Domu;

§ 11.

1. W terminie do końca lutego każdego roku, Kierownik sporządza sprawozdanie z realizacji celów i zadań (Załącznik nr 3).
2. Sprawozdanie powinno wskazywać ocenę realizacji celów i zadań, uwzględniając kryterium oszczędności, efektywności i skuteczności, wysokość wydatków w odniesieniu do poziomu zakładanego oraz ewentualne przyczyny nieosiągnięcia zakładanych celów i zadań.
3. Sprawozdania mogą być przedmiotem kontroli wewnętrznej lub audytu.
Załącznik nr 1 do Procedury sporządzania planu działalności i sprawozdań z ich realizacji w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem

 

 

Opublikowane przez: Katarzyna Korpusińska | Data wprowadzenia: 2018-05-28 15:49:10.
 

ZARZĄDZENIE NR 4/2018
KIEROWNIKA ŚRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W CZARNEM
Z DNIA 26.02.2018 ROKU

W SPRAWIE WPROWADZENIA PROCEDURY ZARZĄDZANIA RYZYKIEM W ŚRODOWISKOWYM DOMU SAMOPOMOCY W CZARNEM
 
Na podstawie art. 68 ust. 1, ust. 2 pkt 7 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 ze zm.) i w oparciu o Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 roku w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2009, Nr 15, poz. 84) oraz Komunikat Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 roku w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem (Dz. Urz. Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2012 roku, Poz. 56),
zarządza się co następuje:
§ 1.

Przyjmuje się do stosowania Procedurę Zarządzania Ryzykiem w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem w brzmieniu określonym w załączniku nr 1 do niniejszego zarządzenia.

§ 2.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

ZAŁĄCZNIK NR 1 do Zarządzenia Nr 4/2018 Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem z dnia 26.02.2018r. w sprawie wprowadzenia Procedury zarządzania ryzykiem w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem

 

Procedura zarządzania ryzykiem
w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem


Rozdział 1
Postanowienia ogólne

§ 1.

1. Ustala się zasady zarządzania ryzykiem w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem.
2. Wprowadza się obowiązek oceny ryzyka i zarządzania ryzykiem w całej jednostce.

§ 2.

1. Wdrożenie systemu zarządzania ryzykiem zapewnia:
1) wsparcie dla realizacji celów jednostki poprzez identyfikację ryzyka mogącego wpłynąć negatywnie na realizację celów i odpowiednią reakcję na zidentyfikowane ryzyka oraz identyfikacje możliwości rozwoju i poprawy uzyskiwanych wyników;
2) przeprowadzenie pełnej analizy i przedstawienie wyników w zakresie funkcjonowania procesu zarządzania ryzykiem w Domu;
3) położenie większego nacisku Kierownictwa na sprawy faktycznie istotne;
4) skrócenie czasu reakcji Kierownictwa na sprawy kryzysowe;
5) szybsze i skuteczniejsze reagowanie na zagrożenia;
6) ograniczenie ilości negatywnych zdarzeń mających wpływ na organizację;
7) ograniczenie możliwości niepowodzenia realizowanych przedsięwzięć i projektów;
8) skoncentrowanie działań na poprawne wykonywanie właściwych zadań;
9) zwiększenie prawdopodobieństwa wdrożenia planowanych zmian;
10) racjonalniejsze wykorzystanie zasobów finansowych i ludzkich;
11) zapobieganie stratom finansowym;
12) wdrażanie mechanizmów kontrolnych adekwatnych do ryzyka;
13) świadome podejmowanie ryzyka i decyzji;
14) zwiększenie zaufania społeczeństwa do działania jednostki.
2. System zarządzania ryzykiem podlega w sposób ciągły elastycznemu dostosowaniu do zmieniających się potrzeb i uwarunkować prawnych.

 

 

§ 3.

Procedura zarządzania ryzykiem obejmuje:
1) zakres zadań i obowiązków oraz odpowiedzialność osób uczestniczących w procesie zarządzania ryzykiem;
2) sposób identyfikacji ryzyka, które może oddziaływać na realizację celów oraz przyjętych zadań;
3) sposób przeprowadzania analizy ryzyka – według oddziaływania i prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka;
4) sposób właściwego reagowania na ryzyko – w tym określenie środków zaradczych w przypadku ryzyka nieakceptowalnego;
5) sposób oceny procesu zarządzania ryzykiem;
6) zasady dokonywania przeglądu i raportowania wyników analizy ryzyka oraz sposobu monitorowania i składania sprawozdań dotyczących realizacji przyjętych działań naprawczych.

§ 4.

Ilekroć w niniejszej Procedurze jest mowa o:
1) Kierowniku - należy przez to rozumieć Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem;
2) Jednostce, Domu - należy przez to rozumieć Środowiskowy Dom Samopomocy w Czarnem;
3) ryzyku- należy przez to rozumieć prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia, które będzie miało negatywny wpływ na realizację zadań bądź osiąganie założonych celów; jego skutkiem oprócz zagrożenia realizacji założonego celu i zadania może być szkoda w majątku lub wizerunku jednostki albo utrata szansy poprzez niewykorzystanie wszystkich możliwością (osiągnięcie mniej niż to było możliwe);
4) analizie ryzyka – należy przez to rozumieć proces, w którym identyfikuje się ryzyko i dokonuje jego oceny pod kątem możliwości wystąpienia;
5) zarządzaniu ryzykiem- należy przez to rozumieć proces, obejmujący całą organizację, oceny i przeciwdziałania skutkom ryzyka ( system metod i działań); zarządzanie ryzykiem zmierza do obniżenia ryzyka do akceptowalnego poziomu, obejmując swym zakresem identyfikację i ocenę ryzyka oraz reagowanie na nie (tolerowanie, przeniesienie, wycofanie się, działanie); proces zarządzania ryzykiem obejmuje ryzyko wystąpienia we wszystkich procesach decyzyjnych i na każdym szczeblu zarządzania;
6) skutku ryzyka – należy przez to rozumieć rezultat zmaterializowania się ryzyka, jeżeli jego skutki są istotne w kontekście realizowanych zadań i celów;
7) prawdopodobieństwie wystąpienia ryzyka – należy przez to rozumieć częstotliwość wystąpienia zdarzenia objętego ryzykiem, przy założeniu, że w przyszłości nie zaistnieją w danym obszarze znaczne zmiany;
8) istotność ryzyka -  należy przez to rozumieć kombinację skutku ryzyka i prawdopodobieństwo jego ziszczenia się;
9) reakcji na ryzyko – należy przez to rozumieć podejmowanie działań, mających na celu ograniczenie skutków danego ryzyka i prawdopodobieństwo jego wystąpienia do akceptowalnego poziomu; ograniczenie ryzyka prowadzone jest poprzez zaprojektowanie i wdrożenie odpowiednich mechanizmów kontrolnych na podstawie wyników monitoringu poziomu ryzyka oraz jego oceny, jak i poprzez podjęcie działań zmniejszających skutki zaistniałych negatywnych zdarzeń, tzw. planów awaryjnych;
10) Rejestrze ryzyka- należy przez to rozumieć dokument odzwierciedlający przeprowadzoną identyfikację i analizę ryzyka, a także przyjętą reakcję na ryzyko.

§ 5.

Celem zastosowania procedury zarządzania ryzykiem jest:
1) usprawnienie procesu zarządzania;
2) zwiększenie prawdopodobieństwa realizacji zadań i osiągania celów;
3) zapewnienie odpowiednich mechanizmów kontroli zarządczej;
4) zapewnienie kierownictwu otrzymania na czas wczesnej informacji na temat zagrożenia dla realizacji celów i zadań zarówno na poziomie strategicznym, jak i operacyjnym.

 

ELEMENTY PROCESU ZARZĄDZANIA RYZYKIEM

§ 6.


Zarządzanie ryzykiem obejmuje:
1) zdefiniowanie celów i zadań jednostki (z uwzględnieniem misi, wizji, procesów zachodzących w jednostce);
2) określenie celów i sposobów monitorowania realizacji zadań jednostki;
3) identyfikację obszarów ryzyka w ramach poszczególnych obszarów działania jednostki, z uwzględnieniem celów i zadań;
4) analizę ryzyka, mając na celu określenie możliwych skutków, prawdopodobieństwa i istotności wystąpienia danego ryzyka;
5) określenie czynników sprzyjających zaistnienia ryzyka;
6) określenie rodzaju reakcji na ryzyko i wskazanie działań zaradczych, jakie należy podjąć w celu zmniejszenia danego ryzyka do akceptowanego poziomu;
7) wskazanie stanowisk i osób, których zakres obowiązków służbowych obejmuje zidentyfikowane ryzyko;
8) monitorowanie realizacji systemu zarządzania ryzykiem i raportowanie wyników;
9) ocenę końcową procesu zarządzania ryzykiem.

Graficzny schemat procesu zarządzania ryzykiem w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem
 

ZAKRES ZADAŃ I OBOWIĄZKÓW ORAZ ODPOWIEDZIALNOŚĆ PODMIOTÓW UCZESTNICZĄCYCH W PROCESIE ZARZĄDZANIA RYZYKIEM

§ 7.

1. Kierownik zgodnie z art. 69 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych
(t. j. Dz. U. Z 2017r. poz. 2077 z późn. zm.), odpowiedzialny jest za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej, musi dążyć
do stworzenia skutecznie funkcjonującego systemu zarządzania ryzykiem.
2. Za realizację Procedury zarządzania ryzykiem odpowiada Kierownik oraz osoby podejmujące decyzje wynikające z zakresu obowiązków lub posiadanego pełnomocnictwa poprzez:
1) kształtowanie i wdrażanie polityki zarządzania ryzykiem;
2) nadzór i monitorowanie skuteczności procesu zarządzania ryzykiem;
3) wyznaczanie poziomu akceptowalnego dla każdego ryzyka;
4) podejmowanie decyzji dotyczących sposobu reakcji na poszczególne ryzyka.
3. Pracownicy są zobowiązani do współpracy z Kierownikiem.
4. Pracownicy są odpowiedzialni za zgłaszanie przełożonym informacji o pojawiających się ryzykach lub innych istotnych problemach.
5. Wyznaczenie koordynatora, niezależnie od jego kompetencji i zadań, nie zmienia ostatecznej odpowiedzialności Kierownika za zarządzanie jednostką z tego zakresu.


ZASADY I TRYB IDENTYFIKACJI RYZYKA

§ 8.

1. Udokumentowanie identyfikacji i analizy ryzyka, a więc określenie reakcji na ryzyko
czy zastosowanie mechanizmów kontroli może odbywać się kilka razy w ciągu roku oraz na bieżąco wskutek zachodzących zmian i potrzeb. Przykładowe, okresowe raporty
na temat ryzyka stanowi załącznik nr 1 do niniejszej procedury.
2. W Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem przyjmuje się, iż proces identyfikacji ryzyka odbywa się przynajmniej raz w ciągu roku kalendarzowego tj. nie później niż w ostatnim dniu roboczym listopada (Zapis ten nie wyklucza okresowych raportów, o których mowa w ust. 1).
3. Identyfikacja jest ważnym elementem, bowiem ryzyka, które nie zostaną określone na tym etapie, nie będą brane pod uwagę na dalszych etapach zarządzania ryzykiem
4. W Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem identyfikację ryzyka należy przeprowadzać w momencie, kiedy określane są cele i zadania na rok następny, co pozwoli na uporządkowane zarządzanie ryzykiem od początku roku.
5. Przykładowe czynniki zewnętrzne i wewnętrzne, które mogą zostać uwzględnione przy identyfikacji ryzyka:

CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE CZYNNIKI WEWNĘTRZNE
1. Zmieniające się oczekiwania lub potrzeby obywateli.
2. Zmiany przepisów prawa.
3. Zmiany gospodarcze.
4. Zmiany technologii. 1. Dostępne środki finansowe.
2. Komunikacja w Domu.
3. Liczba pracowników i ich kwalifikacje.
4. Odpowiedzialność i postawa kierownictwa.

WAŻNE !
Nie należy określać ryzykiem sytuacji/czynników/wydarzeń, które są zaprzeczeniem celów np. Jeżeli celem jest zrealizowanie dochodów na założonym poziomie, to ryzykiem nie jest niezrealizowanie dochodów na założonym poziomie. Ryzykiem będą natomiast zdarzenia, które mogą wpłynąć na niezrealizowanie celu np. Kryzys w gospodarce.
6. Zidentyfikowane ryzyka można sklasyfikować w następujących grupach:
1) Strategiczne – odnoszące się do długoterminowych celów jednostki; oddziałują
na funkcjonowanie Domu;
2) Operacyjne – związane z codziennym funkcjonowaniem jednostki (zapewnianie
i wykorzystanie zasobów informatycznych, zatrudnianie i szkolenie kadry, przestrzeganie przepisów prawa i uprawnień, itp.);
3) Finansowe – dotyczące kontroli finansów oraz wykorzystania kapitałów jednostki (szacowania kosztów, płynności finansowej, inwestycyjne, związane z błędami
w księgach rachunkowych, wielkością środków finansowych, itp.);
4) Zarządzania wiedzą – związane m.in. z przepływem informacji oraz jej bezpieczeństwem;
5) Zgodności – związane z BHP, prawem pracy, ochroną zasobów itp.
7. Do każdego ryzyka należy przypisać właściciela – osobę odpowiedzialną za zapewnienie,
iż ryzyko jest zarządzane i monitorowane.
8. Każdy pracownik ma prawo i obowiązek zgłaszania swojemu bezpośredniemu przełożonemu ryzyka zidentyfikowanych podczas wykonywania przydzielonych zadań.
9. W procesie identyfikacji ryzyka uwzględnia się czynniki sprzyjające wystąpieniu ryzyka według obszarów wrażliwych w jednostce ujętych w arkuszu identyfikacji, metod i przeciwdziałania ryzyku, stanowiący Załącznik nr 2 do Procedury.


METODY IDENTYFIKACJI RYZYKA

§ 9.

1. Dyrektor wybiera metodę identyfikacji ryzyka z niżej podanych przykładów na dany rok kalendarzowy.
2. W identyfikacji ryzyka powinny uczestniczyć pracownicy bezpośrednio odpowiedzialni
za realizację wyznaczonych celów i zadań oraz osoby je realizujące.


I. Ankiety identyfikacji ryzyka

1. Przykładowa Ankieta identyfikacji ryzyka stanowi załącznik nr 3 do Procedury zarządzania Ryzykiem
2. Wybrani Pracownicy jednostki wypełniają Ankietę odpowiadając na przedstawione pytania w celu zidentyfikowania ryzyka dla określonego zadania. 


zalety i wady metody identyfikacji ryzyka – Ankiety

II. Burza mózgów

1. Rolą Burzy mózgów jest jasne i powszechne zrozumienie ryzyka, przed jakim stoi Jednostka lub jej usługi i tym samym, określenie zakresu, w jakim można poprawić zarządzanie ryzykiem.
2. Spotkanie może być prowadzone przez:
1) Kierownika;
2) Osobę wyznaczoną przez Kierownika.
3. Aby Burza mózgów była efektywna należy:
1) Zaplanować spotkanie i zaprosić na nie osoby biorąc pod uwagę przede wszystkim: wiedzę, doświadczenie, miejsce w strukturze Jednostki;
2) Wskazać czas niezbędny na wykonanie zadania do omówienia ryzyka, jego przyczyn
i skutków;
3) Wskazać osobę do prowadzenia dyskusji, która będzie potrafiła zachęcić innych uczestników do udziału w rozmowie;
4) Zapewnić środki zachęcające do rozpoczęcia, kontrolowania, pobudzania, utrzymania dyskusji;
5) Każdy uczestnik powinien zadawać pytania/wyrażać swoje zdania, co pozwoli
na wyciągniecie racjonalnych wniosków z przeprowadzonej Burzy Mózgów;
6) Wnioski te należy zapisać i przekazać do analizy uczestnikom dyskusji, co umożliwi wyjaśnienie lub poszerzenie tematu ryzyka.

 

4. Tabela do zapisu wyników sesji burzy mózgów na etapie identyfikacji ryzyka stanowi Załącznik Nr 4 do Procedury.

 


ZASADY I TRYB DOKONYWANIA ANALIZY RYZYKA

§ 10.

1. Każde ryzyko podlega analizie pod kątem jego istotności na osiąganie celów i realizację zadań.
2. Istotność ryzyka jest iloczynem skali prawdopodobieństwa jego wystąpienia i wartości oszacowanych potencjalnych skutków.

R = P x S
gdzie:
R – poziom ryzyka
P – Prawdopodobieństwo wystąpienia zdarzenia
S – Skala oddziaływania w przypadku wystąpienia zdarzenia (Skutek)

3. Sposób oceny prawdopodobieństwa wystąpienia ryzyka:
Prawdopodobieństwo 
Odpowiednik punktowy Przesłanki
Prawie pewne 5 Oczekuje się że zdarzenie takie nastąpi (od 81 do 100%, że będzie występować regularnie, co miesiąc lub częściej), dotyczy wszystkich lub prawie wszystkich spraw.
Duże  4 Zaistnienie zdarzenia jest bardzo prawdopodobne (od 61 do 80 %, że wystąp regularnie, co najmniej raz w roku), dotyczy większości spraw.
Średnie 3 Zaistnienie zdarzenia jest średnio możliwe, ale w niektórych przypadkach zdarzenie takie może mieć miejsce (od 41 do 60%, ze wystąpi w przeciągu 5 lat), dotyczy niektórych spraw.
Małe 2 Istnieje małe prawdopodobieństwo zaistnienia tego zdarzenia (od 21do 40%,że wystąpi raz na 5 lat), może wystąpić kilka razy w okresie 5 lat, dotyczy nielicznych spraw.
Bardzo rzadkie 1 Zdarzenie może zaistnieć jedynie w wyjątkowych okolicznościach (od 1 do 20%, ze wystąpi raz na 10 lat), a najprawdopodobniej w ogóle nie wystąpi, nie wystąpiło dotychczas, dotyczy jednostkowych spraw.

4. Sposób oceny skutku ryzyka
Skutek wystąpienia ryzyka Odpowiednik punktowy Przesłanki
Wysoki 5 Brak realizacji zadania i brak realizacji celu, bardzo poważne i rozległe konsekwencje prawne, naruszenie bezpieczeństwa pracowników (ujemne konsekwencje dla zdrowia i życia pracowników), wysokie straty finansowe, utrata dobrego wizerunku Domu.
(Wysoka strata finansowa – powyżej 1% budżetu jednostki)
Poważny 4 Poważny wpływ na realizacje zadania w tym poważne zagrożenie terminu jego realizacji, jaki i osiągniecie celu, poważne konsekwencje prawne, zagrożenie bezpieczeństwa pracowników, poważne straty finansowe, poważny wpływ na wizerunek Domu
(Poważny skutek finansowy – od 0,5% do 1% budżetu jednostki)
Średni 3 Średni wpływ na realizację zadań i celów, umiarkowane konsekwencje prawne, średni skutek finansowy, brak wpływu na bezpieczeństwo pracowników, średni wpływ na wizerunek Domu.
(Średni skutek finansowy – od 0,2% do 5% budżetu jednostki)
Mały 2 Mały wpływ na realizację celów i zadań, bez skutków prawnych, mały skutek finansowy, brak wpływu na bezpieczeństwo pracowników, niewielki wpływ na wizerunek Domu.
(Mały skutek finansowy – od 0,1% do 0,2% budżetu jednostki)
Nieznaczny 1 Znikomy wpływ na realizację zadań i celów, brak skutków prawnych, nieznaczny skutek finansowy, brak wpływu na bezpieczeństwo pracowników, brak wpływu na wizerunek Domu.
(Nieznaczny skutek finansowy do 0,1 % budżetu jednostki)

5. W celu dokonania oceny ryzyka wykorzystuje się mapę istotności ryzyka, która stanowi macierz prawdopodobieństwo-skutek.

Prawdopodobieństwo                  
Prawie pewne 5 10 15 20 25             
Duże  4 8 12 16 20             
Średnie 3 6 9 12 15             
Małe 2 4 6 8 10             
Bardzo rzadkie 1 2 3 4 5             
 Nieznaczny Mały Średni Poważny Wysoki Skutek

6. Poziomy Istotności ryzyka:

Istotność P x S Charakter ryzyka Rodzaj zagrożenia 
Reakcja na ryzyko
Istotne 15-25 Wysoki wpływ ryzyka, ryzyko prawie pewne lub możliwe
Średni wpływ ryzyka, ryzyko prawie pewne.
 Zagrożenie krytyczne W przypadku niemożności odstąpienia od realizacji bezzwłocznie zaplanować i zrealizować odpowiedź na ryzyko.
Średnio istotne 6-12 Wysoki wpływ ryzyka, ryzyko incydentalne
Średni wpływ ryzyka, ryzyko możliwe lub incydentalne,
Niski wpływ ryzyka, ryzyko prawie pewne.
 Zagrożenie nieakceptowane Zaplanować odpowiedź na ryzyko, zaplanowane działania zapobiegawcze zrealizować w momencie przystąpienia do realizacji określonych działań operacyjnych.
Nieistotne  1-5 Niski wpływ ryzyka, ryzyko możliwe lub incydentalne.
 Zagrożenie akceptowalne Monitorować ryzyko, zaplanować i zrealizować odpowiedź na ryzyko w przypadku zaistnienia symptomów wystąpienia określonego ryzyka.

7. Ryzykiem akceptowalnym jest ryzyko nieistotne.
8. Ryzyko średnio istotne lub istotne przekraczają akceptowalny poziom ryzyka.
9. Ryzyko przekraczające akceptowalny poziom wymaga ustalenia i podjęcia działań ograniczających je do poziomu akceptowalnego.
10. Wyniki analizy ryzyka powinny zostać odpowiednio udokumentowane za pomocą rejestru ryzyka, który stanowi załącznik nr 5 do niniejszej procedury.


ZASADY OKREŚLANIA WŁAŚCIWEJ REAKCJI NA RYZYKO

§ 11.

Dla każdego istotnego zidentyfikowanego ryzyka właściciel ryzyka wskazuje optymalną reakcję. Przyjmuje się niżej wymienione reakcje na ryzyko:
1) Tolerowanie – będzie to miało miejsce w przypadkach, kiedy koszty skutecznego przeciwdziałania ryzyku mogą przekraczać jego potencjalne korzyści, a zdolności
do skutecznego przeciwdziałania są ograniczone lub wykraczające poza decyzje
i działania wewnętrzne;
2) Przeniesienie – dotyczyć to będzie kategorii ryzyka w odniesieniu do których nastąpi przeniesienie ich na inna instytucję, między innymi poprzez ubezpieczenie lub zlecenie usług na zewnątrz;
3)  Akceptacja – dotyczyć to będzie grupy ryzyka dla których mimo podejmowanych działań nie udało się zmniejszyć ich istotności do akceptowanego poziomu;
4) Działanie – dotyczyć to będzie kategorii ryzyka, które wymagać będą podjęcia zdecydowanych, przemyślanych i zaplanowanych działań prowadzących do ich likwidacji, lub znacznego ograniczenia;
5) Wycofanie – dla zadań, w których nie można zmniejszyć wysokości ryzyka, i których niepowodzenie naraża jednostkę na duże straty.


POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 12.

Procedura zarządzania ryzykiem obowiązuje od dnia ..................................

 


..............................................
(Kierownik jednostki)


Załączniki do Polityki Zarządzania ryzykiem:
1) Przykładowe okresowe sprawozdania na temat ryzyka.
2) Arkusz identyfikacji, metody przeciwdziałania ryzyku dla Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem.
3) Ankieta identyfikacji ryzyka.
4) Tabela zapisów wyników sesji burzy mózgów.
5) Rejestr ryzyka.

 

 

 

 

 

 

 

Opublikowane przez: Katarzyna Korpusińska | Data wprowadzenia: 2018-05-28 15:59:46.
 

ZARZĄDZENIE NR 5/2018
Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem
z dnia 27.02.2018r.

w sprawie wprowadzenia Procedury dokonywania samooceny w zakresie funkcjonowania kontroli zarządczej w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem

Na podstawie: art. 68, 69 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 t.j.) oraz  w oparciu o Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF. z 2009 r. Nr 15 poz. 84.) i  Komunikat Nr 3 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie szczegółowych wytycznych w zakresie samooceny kontroli zarządczej dla jednostek sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF z 2009 r. Nr 2 poz. 11)
zarządza się, co następuje:
§ 1.

Wprowadza się do stosowania w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem Procedurę dokonywania samooceny w zakresie funkcjonowania kontroli zarządczej, która stanowi Załącznik do niniejszego zarządzenia

§ 2.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

…………………………………..
(podpis Kierownika)

 

 
ZAŁĄCZNIK do Zarządzenia Nr 5/2018 Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem z dnia 27.02.2018r. w sprawie wprowadzenia Procedury dokonywania samooceny w zakresie funkcjonowania kontroli zarządczej w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem


PROCEDURA DOKONYWANIA SAMOOCENY
W ZAKRESIE FUNKCJONOWANIA KONTROLI ZARZĄDCZEJ W ŚRODOWISKOWYM DOMU SAMOPOMOCY W CZARNEM

§ 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE

Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1) Jednostce, Domu – oznacza to Środowiskowy Dom Samopomocy w Czarnem;
2) Kierowniku – oznacza to Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem;
3) kadrze zarządzającej (kierowniczej)- oznacza to osoby zatrudnione na stanowiskach kierowniczych w Jednostce i samodzielnych stanowiskach pracy;
4) pracownikach – oznacza to pozostałych pracowników zatrudnionych na umowę
o pracę w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem;
5) kwestionariuszu samooceny – ankieta, w której dokumentowane są wyniki oceny funkcjonowania systemu kontroli zarządczej.
6) Analizie - jest metodą wykorzystywaną do pomiaru pośredniego opinii pracowników
w zakresie analizowanego problemu poprzez interpretację słowną i/lub graficzną zebranego materiału.

§ 2.

1. Samoocena kontroli zarządczej, zwana dalej „samooceną”, to proces, w którym dokonywana jest ocena funkcjonowania kontroli zarządczej przez pracowników i kadrę kierowniczą.
 
2. Celem przeprowadzania samooceny jest stałe usprawnianie funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Jednostce. Wyniki samooceny należy wykorzystać do poprawy funkcjonowania jednostki.
3. Na potrzebę samooceny kontroli zarządczej tworzy się ankietę, która skierowana jest do pracowników i kadry kierowniczej pracującej w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem.
4. W Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem samoocenę przeprowadza się przy zachowaniu zasady rzetelności i bezstronności realizowanych ocen, poprzez nawiązanie do istniejących dowodów funkcjonującego systemu kontroli zarządczej. W tym celu należy wykorzystać informacje zebrane w wyniku:
1) sprawowanego nadzoru merytorycznego;
2) monitoringu działalności;
3) analizy i oceny ryzyka;
4) informacji przekazywanych przez pracowników Domu, które mogą mieć znaczenie dla oceny i doskonalenia kontroli zarządczej;
5) informacji na temat stworzonych procedur/dokumentacji z zakresu kontroli zarządczej w Domu.
5. Samoocena kontroli zarządczej w Jednostce przebiega w następującej kolejności:
1) wyznaczenie osoby odpowiedzialnej za koordynację samooceny;
2) określenie zakresu samooceny;
3) opracowanie kwestionariuszy;
4) przeprowadzenie samooceny i stworzenie informacji zbiorczej;
5) analiza i udokumentowanie wyników.


§ 3.
WYZNACZENIE OSOBY ODPOWIEDZIALNEJ ZA KOORDYNACJĘ SAMOOCENY

1. Kierownik wyznacza osobę lub zespół, który będzie odpowiedzialny za koordynację samooceny.
2. Na podstawie decyzji/upoważnienia Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem w skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzą:
1) ....................................................;
2) ....................................................;
3) ....................................................;
3. Koordynatorem powinna być osoba posiadająca jak największą wiedzę z zakresu kontroli zarządczej.

§ 4.
OKREŚLENIE ZAKRESU SAMOOCENY

1. Samoocena może być prowadzona w zakresie:
1) Całej Jednostki;
2) Wybranego obszaru;
3) Wybranego zagadnienia np. zarządzanie ryzykiem.
2. Po ustaleniu zakresu samooceny należy określić zbiór osób, do których skierowane zostaną ankiety. Zbiór ten powinien być adekwatny do zakresu samooceny.

§ 5.
OPRACOWANIE KWESTIONARIUSZY SAMOOCENY KONTROLI ZARZĄDCZEJ

1. Samoocena przeprowadzana jest raz w roku z wykorzystaniem kwestionariuszy samooceny w zakresie funkcjonowania kontroli zarządczej
2. Kwestionariusze przygotowuje Kierownik Jednostki lub osoba przez niego upoważniona
do końca grudnia każdego roku.
3. W celu utworzenia prawidłowej ankiety należy opierać się na poniższych zasadach:
1) Wybór formy pytania (zamknięte, otwarte, półotwarte);
2) Pytania należy formułować w sposób jasny, zrozumiały, pozbawiony dwuznaczności;
3) Pytania powinny być formułowane w sposób precyzyjny (tak, by pracownik wiedział dokładnie, o co jest pytany);
4) Należy unikać pytań zbyt ogólnych, obejmujących kilka zagadnień;
5) Należy unikać pytań podwójnych (tzw. pytanie w pytaniu);
6) Pytania powinny być krótkie i proste składniowo;
7) Należy unikać obciążonych pytań i pojęć, tzw. pytań sugerujących daną odpowiedź (np. „Na czym polega nieprawidłowość działania systemu kontroli zarządczej
w jednostce?”- zakłada się, że jest ona nieprawidłowa);
8) Należy unikać rozpoczynania pytań od zwrotów „Wszyscy wiedzą, że…”, „Jak wiadomo…”, „Zawsze...”, „Żaden...”, „Nigdy...” itp.;
9) Pytania powinny być stawiane w odpowiedniej kolejności;
10) Należy unikać pytań z podwójnym zaprzeczeniem;
11) Pytanie powinno być wyrażone w formie grzecznościowej (Pan, Pani, Państwo);
12) Należy unikać bezosobowego zwracania się do badanych.
4. Każdy pracownik może zgłosić do Kierownika propozycję zestawów pytań/wątpliwości z zakresu kontroli zarządczej, które powinny znaleźć się w kwestionariuszu.
5. Wzór kwestionariusza samooceny w zakresie funkcjonowania kontroli zarządczej dla kadry kierowniczej i pracowników (pedagogicznych i samorządowych) stanowi odpowiednio Załącznik Nr 1 oraz Załącznik Nr 2 do niniejszej Procedury.
6. Kwestionariusze przekazuje się pracownikom osobiście lub drogą elektroniczną.
7. Pracownicy wszelkie  pytania i wątpliwości dotyczące wypełnienia ankiety, zgłaszają do Kierownika.
8. Kwestionariusze są anonimowe. Jeśli Kierownik Domu podejmie decyzje o potrzebie przygotowania ankiet dedykowanych konkretnym osobom lub stanowiskom powinny one zostać podpisane przez osoby wypełniające, co wskazuje się w formularzach ankiet.
9. Pracownicy przekazują wypełnione kwestionariusze w zaklejonej kopercie do Kierownika w terminie do końca lutego każdego roku.
10. W Kwestionariuszach zawarto pytania zamknięte z możliwością wyboru jednej z trzech odpowiedzi.

§ 6.
INFORMACJA ZBIORCZA

1. Informację zbiorczą otrzymuje się na podstawie wypełnionych i złożonych kwestionariuszy.
2. Informację, o której mowa powyżej zapisuje się zbiorczym kwestionariuszu (dla kadry zarządzającej oraz pracowników), które stanowi odpowiednio Załącznik Nr 3 do niniejszego regulaminu.
3. Do określenia poziomu ogólnego stanu kontroli zarządczej na podstawie wyników samooceny stosuje się poniższą skalę:
1) do 50% ocen pozytywnych ogółem wskazuje, że nie funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza;
2) powyżej 50% do 70% ocen pozytywnych ogółem wskazuje, że w ograniczonym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza;
3) powyżej 70% do 85% ocen pozytywnych ogółem wskazuje, że w wystarczającym stopniu funkcjonowała adekwatna, skuteczna i efektywna kontrola zarządcza;
4) powyżej 85% ocen pozytywnych ogółem wskazuje, że stan kontroli zarządczej jest optymalny, wymagający jedynie bieżącego monitorowania.
5. Nie uzyskanie minimum 50% pozytywnej oceny spełniania wymogów danego standardu wymaga podjęcia działań w celu uzyskania informacji w tym zakresie także z innych źródeł niż samoocena.

§ 7.
ANALIZA

1. W momencie pozyskania informacji zbiorczej zapisanej w kwestionariuszu, ankiety zostają zsumowane, a jej wyniki poddane obszernej analizie.
2. Analiza powinna być dokonana przez Kierownika Jednostki lub osobę przez niego upoważnioną, przy wykorzystaniu wykresów słupkowych, kołowych, diagramów oraz za pomocą zestawienia danych w tabelach do końca marca danego roku.
3. Każde pytanie zawarte w kwestionariuszu powinno być poddane analizie.
4. Kierownika lub osoba przez niego upoważniona sporządza raport z zakresu stanu wdrożenia oraz funkcjonowania poszczególnych standardów kontroli zarządczej na podstawie wyników samooceny i załączonego Kwestionariusza zbiorczego.
5. Raport zawiera przynajmniej następujące informacje:
1) cel przeprowadzanej samooceny;
2) zakres samooceny (zarówno przedmiotowy, jak i podmiotowy);
3) wyniki samooceny;
4) ogólna ocena stanu kontroli zarządczej.
6. Wynikiem przeprowadzonej samooceny powinna być propozycja działań umożliwiających usprawnienie funkcjonowania systemu kontroli zarządczej w Domu, a także zapobieganie nieprawidłowościom, stratom lub złemu zarządzaniu.

§ 8.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

1. Każdy pracownik Domu jest zobowiązany do aktywnego udziału w procesie samooceny,
w szczególności poprzez udzielenie szczerych i otwartych odpowiedzi na temat ankietowanych zagadnień oraz terminowe złożenie wypełnionych ankiet.
2. Kierownik lub osoba przez niego upoważniona odpowiada za aktualizację niniejszej procedury oraz uwzględnia wszelkie uwagi pracowników i kadry kierowniczej związane ze skutecznością osiągania celów samooceny.

 

 

 

Opublikowane przez: Katarzyna Korpusińska | Data wprowadzenia: 2018-05-30 10:35:38.
 

ZARZĄDZENIE NR 6/2018
Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem
 z dnia 25 maja 2018 r.


w sprawie wprowadzenia rejestru czynności przetwarzania danych osobowych


Na podstawie art. 30 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), publ. Dz. Urz. UE L Nr 119, s. 1
Zarządza się, co następuje:
§ 1
Wprowadza się rejestr czynności przetwarzania danych osobowych stanowiący załącznik
nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Rejestr czynności przetwarzania danych osobowych jest prowadzony w formie pisemnej,
w tym również w formie elektronicznej.

§ 2
Zarządzenie wchodzi z dniem podpisania.

 

 

Opublikowane przez: Katarzyna Korpusińska | Data wprowadzenia: 2018-05-30 10:37:49.
Zarządzenie NR 7/2018 z dnia 25 Maja 2018 

Zarządzenie Nr 7/2018
Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem
z dnia 25 maja 2018r.

w sprawie powołania Inspektora Ochrony Danych

Na podstawie art. 37 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dn. 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE

zarządzam, co następuje
§ 1. Wyznaczam z dniem 25 maja 2018 r. Panią Agnieszkę Stawicką na Inspektora Ochrony Danych w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem.
§ 2. Pełnienie funkcji Inspektora Ochrony Danych polegać będzie na:
a) Informowaniu Administratora oraz zatrudnionych u niego pracowników i zleceniobiorców, którzy przetwarzają dane osobowe, o obowiązkach spoczywających na nich na mocy przepisów o ochronie danych i doradzanie w tym przedmiocie;
b) Monitorowaniu przestrzegania przepisów wewnętrznych, polityk i procedur stosowanych przez Administratora w dziedzinie ochrony danych osobowych (w tym podziału obowiązków na tym polu);
c) Podejmowaniu działań zwiększających świadomość prawną Administratora oraz zatrudnionych u niego pracowników i zleceniobiorców w zakresie przetwarzania i ochrony danych osobowych;
d) Przeprowadzaniu szkoleń personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania danych osobowych oraz powiązanych audytów;
e) Wykonywaniu audytów dotyczących przestrzegania przez pracowników i zleceniobiorców Administratora na wypadek zaistnienia takiej koniczności;
f) Udzielania zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie wykonania zaleceń pokontrolnych;
g) Współpracy z krajowym organem nadzorczym powołanym w celu ochrony podstawowych praw i wolności osób fizycznych w związku z przetwarzaniem  danych osobowych oraz ułatwianiu swobodnego przepływu danych osobowych;
h) Pełnieniu funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego, o którym mowa w lit. g) niniejszego paragrafu, w kwestiach związanych z przetwarzaniem danych osobowych oraz w stosownych przypadkach – prowadzeniu konsultacji w sprawach dotyczących danych osobowych.

§ 3. Zarządzenie wchodzi z dniem podpisania.

 

 Zarządzenie NR 7_2018.PDF

Opublikowane przez: Katarzyna Korpusińska | Data wprowadzenia: 2018-08-02 10:43:46 | Data modyfikacji: 2018-08-02 10:53:59.
Zarządzenie Nr 8/2018 z dnia 01.08.2018r. 

Zarządzenie Nr 8/2018
Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem
z dnia 01.08.2018r.

w sprawie wprowadzenia Regulaminu udzielania zamówień na dostawy, usługi i roboty budowlane o wartości szacunkowej nie przekraczającej wyrażonej w polskich złotych równowartości kwoty 30.000 euro  w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem

Na podstawie art. 44 ust. 3, art. 47 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz.U.2017, poz. 2077 ze zm.) w związku z art. 4 pkt 8 ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo Zamówień Publicznych (Dz.U.2017, poz.1579 ze zm.)
Zarządzam, co następuje:
§ 1. Wprowadzam Regulamin udzielania zamówień na dostawy, usługi i roboty budowlane o wartości szacunkowej nie przekraczającej wyrażonej w polskich złotych równowartości kwoty 30.000 euro  w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem, który stanowi załącznik do niniejszego zarządzenia.
§ 2. Traci moc Zarządzenie Nr 3/2014 Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem z dnia 01.08.2014r.
§ 3. Zarządzenie wchodzi z dniem podpisania.

 

 

 Zarządzenie NR 8_2018.PDF

Opublikowane przez: Katarzyna Korpusińska | Data wprowadzenia: 2018-08-02 10:50:25 | Data modyfikacji: 2018-08-02 10:55:10.
 

ZARZĄDZENIE NR 9/2018
z dnia 13 sierpnia 2018 roku
 Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem


w sprawie wprowadzenia Polityki Ochrony Danych w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem

Na podstawie art. 24 ust. 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), publ. Dz. Urz. UE L Nr 119, s. 1
zarządza się, co następuje:
§ 1
Wprowadza się Politykę Ochrony Danych w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem stanowiącą załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia.
§ 2
Traci moc Zarządzenie Nr 2/2017 Kierownika Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem z dnia 06.10.2017r. w sprawie wprowadzenia polityki bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych w Środowiskowym Domu Samopomocy w Czarnem oraz instrukcji zarządzania systemem informatycznym
§ 3
Upoważnienia pracowników do przetwarzania danych osobowych nadane z dniem 06.10.2017r. pozostają w mocy.
§ 4
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

 

 

 Zarządzenie Nr 9/2018 z dnia 13.08.2018r.

Opublikowane przez: Katarzyna Korpusińska | Data wprowadzenia: 2018-08-13 14:47:19.

Zobacz:
 Status Prawny .  Zarządzenia Kierownika .  Kontrola zarządcza - oświadczenia .  Kierownictwo .  Ogłoszenia .  Informacja o przetwarzaniu danych osobowych .  Pracownicy i ich kompetencje  .  Realizacja Zadań .  Statut .  Regulaminy  .  Struktura Organizacyjna .  Informacje o majątku .  Informacje nieudostępnione .  Oświadczenia majątkowe .  Rejestry i archiwa .  Załatwianie Spraw .  Ogłoszenia o naborze .  Tryb Działania, Kompetencje .  Programy pracy i plany działalności . 
Data wprowadzenia: 2018-08-13 14:47:19
Opublikowane przez: Katarzyna Korpusińska
  Biuletyn Informacji Publicznej - baruchowo.bip.gmina.pl