REGULAMIN ORGANIZACYJNY ÅšRODOWISKOWEGO DOMU SAMOPOMOCY W CZARNEM
I.Przepisy ogólne
§ 1.Åšrodowiskowy Dom Samopomocy w Czarnem, zwany dalej „Domem” dziaÅ‚a na podstawie: 1.Ustawy o pomocy spoÅ‚ecznej z dnia 12 marca 2004r. (Dz.U. z 2013r, poz. 182, j.t. z późn.zm.). 2.Ustawy o ochronie zdrowia psychicznego z dnia 19 sierpnia 1994r. (Dz.U. z 2011r., Nr 231, poz. 1375). 3.RozporzÄ…dzenia Ministra Pracy i Polityki SpoÅ‚ecznej z dnia 9 grudnia 2010r. w sprawie Å›rodowiskowych domów samopomocy (Dz.U. z 2010r., Nr 238 , poz. 1586) 4.UchwaÅ‚y Nr XIII.58.2011 Rady Gminy Baruchowo z dnia 12 października 2011r. w sprawie nadania Statutu Åšrodowiskowego Domu Samopomocy dla Osób z Zaburzeniami Psychicznymi w Baruchowie z siedzibÄ… w Czarnem (Dz.Urz. Woj. Kuj.-Pom. z 2011r. Nr 268, poz. 2663, z 2014r. poz. 2714). 5.Niniejszego regulaminu.
§ 2.1.Regulamin okreÅ›la porzÄ…dek wewnÄ™trzny w Domu, a także zwiÄ…zane z pracÄ… obowiÄ…zki Domu i jego pracowników. 2.Przed przyjÄ™ciem do pracy każdy z pracowników winien być zapoznany z niniejszym regulaminem. 3.Postanowienia regulaminu dotyczÄ… uczestników oraz wszystkich pracowników Domu bez wzglÄ™du na rodzaj pracy i zajmowane stanowisko sÅ‚użbowe.
§ 3.1.Dom jest placówkÄ… dziennego pobytu dziaÅ‚ajÄ…cÄ… caÅ‚orocznie, czynnÄ… od poniedziaÅ‚ku do piÄ…tku w godzinach od 8.00 do 16.00. 2.Po uzgodnieniu z uczestnikami lub ich opiekunami Dom może być zamkniÄ™ty w czasie ferii zimowych lub wakacji na okres do 15 dni roboczych, po uprzednim poinformowaniu, z dwutygodniowym wyprzedzeniem, jednostki prowadzÄ…cej oraz WydziaÅ‚u Polityki SpoÅ‚ecznej UrzÄ™du Wojewódzkiego w Bydgoszczy.
§ 4.1.Dom jest przeznaczony jest dla osób powyżej 16 roku życia przewlekle psychicznie chorych, upoÅ›ledzonych umysÅ‚owo i wykazujÄ…cych inne przewlekÅ‚e zaburzenia czynnoÅ›ci psychicznych (typ Domu A,B,C), które nie wymagajÄ… leczenia szpitalnego, zamieszkaÅ‚ych na terenie gminy Baruchowo i spoza terenu gminy Baruchowo na mocy porozumienia pomiÄ™dzy Wójtem Gminy Baruchowo, a przedstawicielami jednostek samorzÄ…du terytorialnego (gmin oÅ›ciennych), które powierzyÅ‚y gminie Baruchowo realizacjÄ™ zadania publicznego. 2.W razie czÄ™stych nieobecnoÅ›ci osób uczestniczÄ…cych w zajÄ™ciach w Domu na mocy decyzji administracyjnej, trwajÄ…cych przez okres dÅ‚uższy niż 10 dni roboczych i zwiÄ…zanej z tym możliwoÅ›ci Å›wiadczenia usÅ‚ug dla dodatkowych osób, do Domu mogÄ… być skierowane nastÄ™pne osoby, jednak w liczbie nie przekraczajÄ…cej liczby uczestników o czÄ™stych nieobecnoÅ›ciach.
§ 5.W ramach dziaÅ‚alnoÅ›ci Domu, za zgodÄ… kierownika Domu, w wyznaczonych przez niego dniach i godzinach, mogÄ… odbywać siÄ™ zajÄ™cia klubowe przeznaczone dla osób oczekujÄ…cych na przyjÄ™cie do Domu oraz byÅ‚ych uczestników (wprowadzone odrÄ™bnym zarzÄ…dzeniem).
§ 6.1.Domem kieruje Kierownik, który jest zwierzchnikiem sÅ‚użbowym w stosunku do pracowników Domu. Kierownik wykonuje wobec pracowników czynnoÅ›ci w sprawach z zakresu prawa pracy. 2.Kierownika zatrudnia i zwalnia Wójt Gminy Baruchowo.
§ 7.1.Dom jest jednostkÄ… budżetowÄ… Gminy Baruchowo finansowanÄ… za jej poÅ›rednictwem ze Å›rodków otrzymanych na realizacjÄ™ zadaÅ„ zleconych przez WojewodÄ™ Kujawsko-Pomorskiego w Bydgoszczy. 2.Dom jest jednostkÄ… organizacyjnÄ… sektora finansów publicznych, podsektora samorzÄ…dowego. 3.Dom prowadzi dziaÅ‚alność niezarobkowÄ…. Dochody Domu stanowiÄ…: 1)dotacje od Wojewody Kujawsko-Pomorskiego w Bydgoszczy, 2)dofinansowanie ze Å›rodków wÅ‚asnych budżetu gminy, 3)darowizny, zapisy i spadki, 4)inne dochody. Dochody wpÅ‚acane sÄ… na konto UrzÄ™du Gminy.
§ 8.Przy wykonywaniu czynnoÅ›ci kancelaryjnych w Domu stosuje siÄ™ odpowiednie rozporzÄ…dzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 18.01.2011r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu dziaÅ‚ania archiwów zakÅ‚adowych (Dz.U. z 2011r., nr 14, poz. 67).
II.Ramowy zakres zadań Środowiskowego Domu Samopomocy
§ 9.1.Dom skupia osoby, które ze wzglÄ™du na chorobÄ™ lub niepeÅ‚nosprawność wymagajÄ… częściowej opieki i pomocy w zaspokajaniu niezbÄ™dnych potrzeb życiowych. 2.Celem i przedmiotem dziaÅ‚ania Domu jest zapewnienie uczestnikom oparcia spoÅ‚ecznego pozwalajÄ…cego im na usamodzielnienie w takim zakresie, jakim jest to możliwe i integracjÄ™ spoÅ‚ecznÄ… rozumianÄ… jako przywrócenie możliwoÅ›ci peÅ‚nienia powszechnie dostÄ™pnych w danej spoÅ‚ecznoÅ›ci ról spoÅ‚ecznych. 3.Do zadaÅ„ Domu w szczególnoÅ›ci należy : 1) prowadzenie zajęć wspierajÄ…co- aktywizujÄ…cych obejmujÄ…cych w szczególnoÅ›ci: a)trening funkcjonowania w codziennym życiu, w tym trening dbaÅ‚oÅ›ci o wyglÄ…d zewnÄ™trzny i trening nauki higieny, trening kulinarny, trening umiejÄ™tnoÅ›ci praktycznych,trening gospodarowania wÅ‚asnymi Å›rodkami finansowymi, trening lekowy/zdrowotny, b)trening umiejÄ™tnoÅ›ci interpersonalnych i rozwiÄ…zywania problemów, w tym: ksztaÅ‚towanie pozytywnych relacji uczestnika z osobami bliskimi, sÄ…siadami, z innymi osobami w różnych sytuacjach życia codziennego, c)trening umiejÄ™tnoÅ›ci komunikacyjnych, d)trening umiejÄ™tnoÅ›ci spÄ™dzania czasu wolnego, w tym: rozwijanie zainteresowaÅ„ literaturÄ…, audycjami radiowymi, telewizyjnymi, Internetem, udziaÅ‚ w spotkaniach towarzyskich i kulturalnych, e)poradnictwo psychologiczne, f)zajÄ™cia korekcyjno-kompensacyjne, g)terapiÄ™ ruchowÄ…, w tym zajÄ™cia sportowe, turystykÄ™ i rekreacjÄ™; h)kulturoterapiÄ™, i)relaksacjÄ™; j)ergoterapiÄ™, k)zajÄ™cia techniczno-plastyczne; l)zajÄ™cia rÄ™kodzielniczo-krawieckie; 2)udzielanie pomocy w zaÅ‚atwianiu spraw urzÄ™dowych; 3)udzielanie pomocy w dostÄ™pie do niezbÄ™dnych Å›wiadczeÅ„ zdrowotnych, w tym uzgadnianie wizyt u lekarza, pomoc w zakupie leków, pomoc w dotarciu do jednostek ochrony zdrowia; 4)ochrona godnoÅ›ci osobistej i poczucia intymnoÅ›ci uczestników; 5)zapewnienie niezbÄ™dnej opieki, 6)zapewnienie uczestnikom możliwoÅ›ci rozwijania indywidualnych uzdolnieÅ„ i zainteresowaÅ„; 7)zapewnienie integracji spoÅ‚ecznej uczestników; 8)prowadzenie profilaktyki w zakresie zdrowia psychicznego i somatycznego; 9)dbanie o bezpieczne i higieniczne warunki pobytu; 10)zapewnienie przynajmniej jednego posiÅ‚ku dziennie (tym jednego gorÄ…cego); 11)ksztaÅ‚towanie wobec uczestników wÅ‚aÅ›ciwych postaw spoÅ‚ecznych, a zwÅ‚aszcza tolerancji, akceptacji i pozytywnych wiÄ™zi miÄ™dzyludzkich. 4. Zadania Domu realizuje kierownik przy pomocy odpowiednio przygotowanej kadry kierujÄ…c siÄ™ zasadÄ… dobra uczestników i ich rodzin oraz poszanowania ich godnoÅ›ci i prawa do samostanowienia. 5.W zakresie realizacji swoich zadaÅ„ Dom wspóÅ‚pracuje z placówkami sÅ‚użby zdrowia, rodzinami (opiekunami), odpowiednimi organami administracji rzÄ…dowej i samorzÄ…dowej, organizacjami pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o organizacjach pożytku publicznego i wolontariacie oraz innymi jednostkami Å›wiadczÄ…cymi usÅ‚ugi dla osób niepeÅ‚nosprawnych.
III. Wewnętrzna struktura organizacyjna oraz zasady działania
§ 10.1.KadrÄ™ Domu tworzÄ… kierownik oraz pracownicy zatrudnieni w dwóch pionach: terapeutycznym - Å‚Ä…cznie 3,75 etatu oraz administracji i obsÅ‚ugi - Å‚Ä…cznie 1 etat. 2.Do pionu terapeutycznego zalicza siÄ™ pracowników posiadajÄ…cych kwalifikacje umożliwiajÄ…ce realizacjÄ™ zadaÅ„ Domu opisanych w § 9 pkt 3. Posiadane przez pracowników kwalifikacje zawodowe odpowiadajÄ… potrzebom Domu. 3.Do pionu administracji i obsÅ‚ugi zalicza siÄ™ nastÄ™pujÄ…ce stanowiska: ksiÄ™gowego ½ etatu oraz sprzÄ…taczki ½ etatu. 4.Pracownicy, których zakres obowiÄ…zków obejmuje prowadzenie treningów umiejÄ™tnoÅ›ci spoÅ‚ecznych, sÄ… zobowiÄ…zani posiadać przeszkolenie i doÅ›wiadczenie w zakresie umiejÄ™tnoÅ›ci ksztaÅ‚towania motywacji do akceptowanych przez otoczenie zachowaÅ„, ksztaÅ‚towania nawyków celowej aktywnoÅ›ci, prowadzenia treningu zachowaÅ„ spoÅ‚ecznych. 5.Pracownicy pionu terapeutycznego powinni posiadać co najmniej póÅ‚roczny staż pracy na stanowisku, na którym mieli bezpoÅ›redni kontakt z osobami z zaburzeniami psychicznymi.
§ 11.Zakresy czynnoÅ›ci pracowników: 1.Do zadaÅ„ Kierownika Domu należy w szczególnoÅ›ci: 1)okreÅ›lenie organizacji Domu, form, metod pracy oraz zakresu i poziomu Å›wiadczonych usÅ‚ug, 2)prowadzenie polityki kadrowej i realizacja zasad polityki kadrowej oraz uÅ‚atwienie pracownikom podnoszenia kwalifikacji zawodowych, 3)zapewnienie skutecznej kontroli realizowanych zadaÅ„ i przestrzeganie przepisów prawa, 4)nawiÄ…zywanie i rozwiÄ…zywanie stosunku pracy z pracownikami Domu, 5)organizowanie pracy w sposób zapewniajÄ…cy peÅ‚ne wykorzystanie czasu pracy, jak również osiÄ…gniÄ™cie przez pracowników przy wykorzystaniu ich uzdolnieÅ„ i kwalifikacji, wysokiej wydajnoÅ›ci i należytej jakoÅ›ci pracy, 6)zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz prowadzenie systematycznych szkoleÅ„ pracowników w zakresie bhp i ppoż, 7)zaspokojenie w miarÄ™ posiadanych Å›rodków, socjalnych potrzeb pracowników, 8)stosowanie obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny pracowników oraz wyników ich pracy, 9)wpÅ‚ywanie na ksztaÅ‚towanie w zakÅ‚adzie pracy zasad współżycia spoÅ‚ecznego, 10)ksztaÅ‚towanie wÅ›ród personelu wÅ‚aÅ›ciwego stosunku do powierzonych zadaÅ„, kultury pracy, zasad gospodarnoÅ›ci i rzetelnoÅ›ci w pracy, 11)sporzÄ…dzanie sprawozdania finansowego zgodnie z odrÄ™bnymi przepisami, 12)organizowanie, co najmniej raz na 6 miesiÄ™cy, zajęć i szkoleÅ„ dla pracowników w zakresie tematycznym wynikajÄ…cym ze zgÅ‚oszonych przez nich potrzeb, zwiÄ…zanych z funkcjonowaniem Domu, 13)opracowywanie sprawozdania z dziaÅ‚alnoÅ›ci Domu w roku budżetowym i przesyÅ‚anie go jednostce prowadzÄ…cej lub zlecajÄ…cej, a także wÅ‚aÅ›ciwemu do spraw pomocy spoÅ‚ecznej wydziaÅ‚owi urzÄ™du wojewódzkiego w terminie do dnia 15 lutego po okresie sprawozdawczym.
2.Kierownik Domu jest uprawniony w szczególnoÅ›ci: 1)reprezentowania Domu wobec organu stanowiÄ…cego, organu wykonawczego oraz innych instytucji i organizacji w ramach otrzymanych uprawnieÅ„ i kompetencji; 2)gospodarowania mieniem ruchomym oddanym do używania, z zachowaniem przepisów ustawy o finansach publicznych; 3)przyjowania interwencji, skarg i wniosków, analizowania i zapewnienia terminowej ich realizacji; 4)opracowania projektu budżetu Domu i wnioskowania o dokonywanie zmian budżetowych w trakcie roku budżetowego; 5)udzielania zamówieÅ„ publicznych na zakup towarów i usÅ‚ug zgodnie z ustawÄ… prawo zamówieÅ„ publicznych; 6)wydawania zarzÄ…dzeÅ„ dotyczÄ…cych funkcjonowania i dziaÅ‚alnoÅ›ci Domu; 7)podpisywania wszystkich pism wychodzÄ…cych na zewnÄ…trz; 8)wyznaczenia pracownika, który w czasie jego nieobecnoÅ›ci kieruje Domem i przejmie jego obowiÄ…zki.
3.Kierownik ponosi odpowiedzialność w szczególnoÅ›ci za: 1)prawidÅ‚owÄ… realizacjÄ™ budżetu i przestrzeganie dyscypliny budżetowej, 2)wÅ‚aÅ›ciwe zabezpieczenie i racjonalne gospodarowanie majÄ…tkiem, 3)przestrzeganie postanowieÅ„ ustawy prawo zamówieÅ„ publicznych na zakup towarów i usÅ‚ug.
4.Do zadaÅ„ psychologa należy w szczególnoÅ›ci: 1)prowadzenie badaÅ„ psychologicznych; 2)dokonywanie oceny stanu psychicznego uczestników dotyczÄ…cej poziomu ich funkcjonowania, orientacji, kontaktu emocjonalnego, kontaktu intelektualnego, zaburzeÅ„ myÅ›lenia, nastroju i aktywnoÅ›ci; 3)prowadzenie zajęć terapeutycznych indywidualnych i grupowych; 4)prowadzenie dokumentacji psychologicznej uczestników; 5)wspóÅ‚praca z pracownikami merytorycznymi Domu; 6)uczestniczenie w pracach ZespoÅ‚u WspierajÄ…co-AktywizujÄ…cego.
5.Do zadaÅ„ pracownika socjalnego należy w szczególnoÅ›ci: 1)prowadzenie akt osobowych uczestników Domu; 2)prowadzenie obowiÄ…zujÄ…cej dokumentacji; 3)wspóÅ‚praca z opiekunami prawnymi, rodzinami uczestników Domu, Gminnym OÅ›rodkiem Pomocy SpoÅ‚ecznej w Baruchowie, oÅ›rodkami pomocy spoÅ‚ecznej gmin, z których pochodzÄ… uczestnicy Domu; 4)przeprowadzanie wywiadów z uczestnikami w miejscu ich zamieszkania, 5)przekazywanie, przed przyjÄ™ciem, osobie kierowanej do Domu lub jej opiekunowi informacji o zasadach funkcjonowania Domu, 6)zbieranie informacji dotyczÄ…cych osoby kierowanej i jej sytuacji życiowej i przekazywanie ich w formie pisemnej kierownikowi Domu; 7)prowadzenie poradnictwa socjalnego, także dla opiekunów uczestników zajęć, z wykorzystaniem ofert wyspecjalizowanych instytucji; 8)prowadzenie zajęć z uczestnikami z zastosowaniem metod pozwalajÄ…cych na rozwijanie zainteresowaÅ„, umiejÄ™tnoÅ›ci spÄ™dzania wolnego czasu, samodzielnoÅ›ci do życia w Å›rodowisku; 9)organizowanie stanowiska pracy dla siebie i uczestników prowadzonych zajęć; 10)uczestniczenie w pracach ZespoÅ‚u WspierajÄ…co-AktywizujÄ…cego; 11)przestrzeganie przepisów BHP, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem przestrzegania tych przepisów na zajÄ™ciach terapeutycznych; 12)utrzymywanie porzÄ…dku na stanowisku swojej pracy; 13)odpowiedzialność materialna za powierzone materiaÅ‚y i sprzÄ™t, 14)zastÄ™powanie terapeuty zajÄ™ciowego w razie jego nieobecnoÅ›ci.
6.Do zadaÅ„ pedagoga należy w szczególnoÅ›ci: 1)prowadzenie z uczestnikami zajęć rozwijajÄ…cych ich umiejÄ™tnoÅ›ci spoÅ‚eczne i interpersonalne; 2)prowadzenie treningów rozwiÄ…zywania problemów, funkcjonowania w życiu codziennym, 3)poszerzanie wiedzy ogólnej uczestników; 4)pomoc w budowaniu wÅ‚aÅ›ciwych relacji rodzinnych; 5)organizowanie stanowiska pracy dla siebie i uczestników prowadzonych zajęć terapeutycznych; 6)przestrzeganie przepisów BHP, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem przestrzegania tych przepisów na zajÄ™ciach terapeutycznych; 7)uczestniczenie w pracach ZespoÅ‚u WspierajÄ…co-AktywizujÄ…cego; 8)odpowiedzialność materialna za powierzony sprzÄ™t i materiaÅ‚y; 9)podtrzymywanie i rozwijanie u uczestników umiejÄ™tnoÅ›ci niezbÄ™dnych do samodzielnego życia; 10)zastÄ™powanie pracownika socjalnego podczas jego nieobecnoÅ›ci.
7.Do zadaÅ„ instruktora terapii zajÄ™ciowej należy w szczególnoÅ›ci: 1)organizowanie stanowiska pracy dla siebie i uczestników prowadzonych zajęć terapeutycznych; 2)zabezpieczenie materiaÅ‚ów do terapii zajÄ™ciowej, zgÅ‚aszanie zapotrzebowania na materiaÅ‚y do zajęć terapeutycznych; 3)przestrzeganie przepisów BHP, ze szczególnym uwzglÄ™dnieniem przestrzegania tych przepisów na zajÄ™ciach terapeutycznych; 4)uczestniczenie w pracach ZespoÅ‚u WspierajÄ…co-AktywizujÄ…cego; 5)odpowiedzialność materialna za powierzony sprzÄ™t i materiaÅ‚y; 6)dbanie o utrzymanie porzÄ…dku na stanowisku pracy z uczestnikami; 7)wykonywanie czynnoÅ›ci sprzÄ…taczki podczas jej nieobecnoÅ›ci.
8.Do zadaÅ„ asystenta osoby niepeÅ‚nosprawnej należy w szczególnoÅ›ci: 1)rozpoznawanie i diagnozowanie potrzeb życiowych uczestników; 2)pomoc w rozwiÄ…zywaniu ich problemów życiowych; 3)dążenie do usuwania barier psychologicznych, spoÅ‚ecznych, komunikacyjnych i innych; 4)uczestniczenie w pracach ZespoÅ‚u WspierajÄ…co-AktywizujÄ…cego; 5)doradzanie w zakresie korzystania z usÅ‚ug medycznych, przekwalifikowania zawodowego i innych; 6)pomoc (uÅ‚atwianie) w budowaniu wÅ‚aÅ›ciwych relacji rodzinnych, w nawiÄ…zywaniu kontaktów interpersonalnych, Å›rodowiskowych; 7)wspóÅ‚praca z innymi instytucjami w celu udzielenia kompleksowej pomocy uczestnikom.
9.Do zadaÅ„ sprzÄ…taczki należy w szczególnoÅ›ci: 1)utrzymanie w czystoÅ›ci wszystkich pomieszczeÅ„ Domu, okresowe mycie okien, pranie firan, 2)sprzÄ…tanie terenu przed wejÅ›ciem do Domu; 3)skÅ‚adanie zapotrzebowania na Å›rodki czystoÅ›ci i dezynfekujÄ…ce oraz wyposażenie niezbÄ™dne do prawidÅ‚owego wykonywania obowiÄ…zków; 4)prawidÅ‚owa eksploatacja powierzonego sprzÄ™tu oraz prawidÅ‚owe gospodarowanie Å›rodkami czystoÅ›ciowymi; 5)odpowiedzialność materialna za powierzony sprzÄ™t; 6)przestrzeganie przepisów BHP.
10.Do zadaÅ„ ksiÄ™gowego należy w szczególnoÅ›ci: 1)organizacja i prowadzenie rachunkowoÅ›ci jednostki, 2)wykonywanie dyspozycji Å›rodkami finansowymi, 3)dokonywanie kontroli zgodnoÅ›ci operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym, 4)dokonywanie kontroli kompletnoÅ›ci i rzetelnoÅ›ci dokumentów dotyczÄ…cych operacji gospodarczych i finansowych, 5)dekretacja dokumentów ksiÄ™gowych, 6)przygotowywanie projektów planów budżetowych, finansowych i sprawozdaÅ„ z ich wykonania, 7)sporzÄ…dzanie sprawozdaÅ„ statystycznych oraz o wydatkach strukturalnych, 8)prowadzenie rozliczeÅ„ zwiÄ…zanych z zatrudnieniem pracowników, 9)sporzÄ…dzanie dokumentacji rozliczeniowej z ZUS, 10)sporzÄ…dzanie dokumentacji rozliczeniowej z UrzÄ™dem Skarbowym, 11)prowadzenie rozliczeÅ„ otrzymanych dotacji, 12)rozliczanie inwestycji, 13)rozliczanie inwentaryzacji, 14)wÅ‚aÅ›ciwe przechowywanie i zabezpieczanie dokumentacji wytworzonej na stanowisku pracy w sposób okreÅ›lony instrukcjÄ… kancelaryjnÄ…, 15)archiwizacja dokumentacji, 16)prowadzenie syntetycznej i analitycznej rachunkowoÅ›ci budżetu oraz sporzÄ…dzanie sprawozdaÅ„ budżetowych i finansowych tym zakresie; 17)prowadzenie rachunkowoÅ›ci podatkowej; 18)dokonywanie przelewów kont jednostki dla odbiorców i dostawców;
§ 12.1.Kierownik Domu i pracownicy pionu terapeutycznego stanowiÄ… ZespóÅ‚ WspierajÄ…co- AktywizujÄ…cy. 2.Do zadaÅ„ ZespoÅ‚u, o którym mowa w ust. 1 należy opracowywanie indywidualnych planów postÄ™powania wspierajÄ…co-aktywizujÄ…cego oraz wspólna z uczestnikiem zajęć ich realizacja oraz ocena tejże realizacji. 3.DziaÅ‚ania wynikajÄ…ce z indywidualnego planu wspierania koordynuje pracownik Domu zwany „asystentem prowadzÄ…cym” wskazany przez Kierownika ZespoÅ‚u w porozumieniu z uczestnikiem zajęć. Asystenci prowadzÄ…cy dziaÅ‚ajÄ… w ramach ZespoÅ‚u WspierajÄ…co-AktywizujÄ…cego.
§ 13.Procedury przyjÄ™cia uczestnika do Domu, sposób realizacji dziaÅ‚aÅ„ terapeutycznych z uwzglÄ™dnieniem dokumentacji terapeutycznej, zostaÅ‚y okreÅ›lone i wprowadzone odrÄ™bnymi zarzÄ…dzeniami kierownika jednostki.
§ 14.DecyzjÄ™ o skierowaniu do Domu i decyzjÄ™ ustalajÄ…cÄ… odpÅ‚atność za korzystanie z usÅ‚ug w Domu wydaje, zgodnie z ustawÄ… o pomocy spoÅ‚ecznej, oÅ›rodek pomocy spoÅ‚ecznej gminy prowadzÄ…cej lub zlecajÄ…cej prowadzenie Domu.
IV.Uprawnienia i obowiÄ…zki osób przebywajÄ…cych w Domu
§ 15.1.Osoby zakwalifikowane do Domu majÄ… prawo w szczególnoÅ›ci do: 1)uzyskania peÅ‚nej informacji o funkcjach Domu, zasadach jego dziaÅ‚ania, zasadach przebywania w Domu, o regulaminie organizacyjnym; 2)udziaÅ‚u w podejmowaniu decyzji w sprawach ich dotyczÄ…cych; 3)wyboru wÅ‚asnego samorzÄ…du, którego jednym z celów jest ksztaÅ‚towanie i umacnianie zachowaÅ„ sprzyjajÄ…cych samopomocy lub zasady samorzÄ…dnoÅ›ci realizowanych również w formule zebraÅ„ spoÅ‚ecznoÅ›ci; 4)korzystania ze Å›wiadczonych przez Dom usÅ‚ug opiekuÅ„czych, specjalistycznych usÅ‚ug opiekuÅ„czych i rehabilitacji spoÅ‚ecznej; 5)uczestniczenia w zajÄ™ciach terapeutycznych wedÅ‚ug indywidualnych zainteresowaÅ„ i wskazaÅ„ lekarza; 6)uzyskiwania stosownej pomocy w zaspokajaniu swych potrzeb; 7)korzystania przynajmniej z jednego posiÅ‚ku (w tym jednego gorÄ…cego); 8)korzystania z możliwoÅ›ci dowożenia z miejsca zamieszkania lub innego uzgodnionego z kierownikiem Domu, na zajÄ™cia i odwożenia po zajÄ™ciach; 9)zgÅ‚aszania skarg i wniosków w sprawie dziaÅ‚alnoÅ›ci Domu do jego kierownictwa; 10)korzystania z nastÄ™pujÄ…cych pomieszczeÅ„: jadalni, sal terapeutycznych, sali ogólnej, pracowni kulinarnej (tylko z aktualnymi badaniami do celów sanitarno-epidemiologicznych), pomieszczenia sanitarnego, korytarzy, korzystania z boisk sportowych.
2.Do obowiÄ…zków osób przebywajÄ…cych w Domu należy przestrzeganie regulaminu Domu, w tym w szczególnoÅ›ci: 1)dbanie o higienÄ™ osobistÄ… i wyglÄ…d zewnÄ™trzny; 2)troska o wyposażenie Domu oraz powierzony sprzÄ™t i materiaÅ‚y; 3)dbanie o estetykÄ™ Domu, utrzymywanie porzÄ…dku w domu; 4)oszczÄ™dne gospodarowanie materiaÅ‚ami; 5)przestrzeganie regulaminu obowiÄ…zujÄ…cego w Domu; 6)regularne uiszczanie należnoÅ›ci za usÅ‚ugi Å›wiadczone w Domu zgodnie z decyzjÄ… administracyjnÄ…, jeÅ›li opÅ‚ata zostaÅ‚a naliczona; 7)zgÅ‚aszanie planowanej nieobecnoÅ›ci przynajmniej z jednodniowym wyprzedzeniem; 8)przestrzeganie zasad i norm współżycia spoÅ‚ecznego, w tym poszanowania przekonaÅ„, poglÄ…dów i zainteresowaÅ„ innych osób przebywajÄ…cych w Domu, wzajemnej życzliwoÅ›ci w stosunku do siebie, jak również do pracowników Domu; 9)uczestniczenie w zajÄ™ciach terapeutycznych, rehabilitacyjnych oraz rekreacyjno-kulturalnych, edukacyjnych organizowanych przez Dom; 10)przestrzeganie zakazu palenia tytoniu w Domu; 11)przestrzeganie zakazu spożywania alkoholu i innych substancji psychoaktywnych na terenie Domu, jak i przychodzenia w stanie wskazujÄ…cym na spożycie alkoholu oraz innych substancji psychoaktywnych.
V.Zasady przestrzegania porzÄ…dku i dyscypliny pracy
§ 16.1.Pracownicy Domu wykonujÄ… zadania i obowiÄ…zki okreÅ›lone w indywidualnym zakresie czynnoÅ›ci oraz wynikajÄ…ce z postanowieÅ„ niniejszego regulaminu. Za ich wykonanie sÄ… odpowiedzialni przed Kierownikiem Domu. 2.ChroniÄ… interes paÅ„stwa, prawa i sÅ‚uszny interes uczestników zajęć w Domu wykonujÄ…c swoje obowiÄ…zki sÅ‚użbowe. 3.Pracownicy zachowujÄ… w tajemnicy informacje dotyczÄ…ce uczestników, uzyskane w toku czynnoÅ›ci zawodowych; 4.Pracownicy dbajÄ… o wysokÄ… jakość Å›wiadczonych przez siebie usÅ‚ug i jak najwyższÄ… ich skuteczność. 5.Pracownicy wÅ‚aÅ›ciwie i zgodnie z zaleceniami Kierownika Domu kompletujÄ… i przechowujÄ… akta i dokumenty na stanowisku pracy. Na bieżąco i rzetelnie dokumentujÄ… swojÄ… pracÄ™. 6.ÅšciÅ›le przestrzegajÄ… zasad współżycia spoÅ‚ecznego, które obejmujÄ… m.in. uprzejme i taktowne odnoszenie siÄ™ do wspóÅ‚pracowników, uczestników zajęć w Domu i przeÅ‚ożonego, dbanie o dobre imiÄ™ Domu. 7.ÅšciÅ›le przestrzegajÄ… przepisów w zakresie bezpieczeÅ„stwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych. 8.Pracownikom nie wolno wykonywać zajęć, które pozostawaÅ‚yby w sprzecznoÅ›ci z ich obowiÄ…zkami albo mogÅ‚yby wywoÅ‚ać podejrzenia o stronniczość lub interesowność. 9.WstÄ™p i przebywanie pracowników na terenie Domu w stanie po spożyciu alkoholu oraz innych Å›rodków psychoaktywnych jest zabronione. 10.Pracowników obowiÄ…zuje zakaz palenia tytoniu na terenie Domu. 11.Podstawowe obowiÄ…zki i uprawnienia pracownika okreÅ›lajÄ… przepisy prawa pracy i niniejszy regulamin.
VI.Postanowienia końcowe
§ 17.Niniejszy regulamin Åšrodowiskowego Domu Samopomocy stanowi podstawÄ™ do ustalania szczegóÅ‚owego zakresu czynnoÅ›ci dla pracowników Domu.
§ 18.Zmiany w regulaminie wprowadza siÄ™ w trybie przewidzianym dla jego wprowadzenia.
Zarządzenie Nr 2.2015 Wójta Gminy Baruchowo z dnia 2 stycznia 2015r. w sprawie zatwierdzenia Regulaminu Organizacyjnego Środowiskowego Domu Samopomocy w Czarnem |