Wewnątrzszkolny System Oceniania
WSO
/podstawa prawna: Rozporządzenie MENiS w sprawie warunków i sposobu ocenia, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych z dnia 30.04.10. z późniejszymi zmianami/
Kryteria ustalania ocen uczniów z przedmiotów i zachowania.
Ocenianiu podlegają:
1) zachowanie ucznia,
2) osiągnięcia edukacyjne ucznia.
Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się raz w ciągu roku szkolnego w terminie ustalonym przez Radę Pedagogiczną, poprzedzającym okres ferii zimowych dla województwa kujawsko – pomorskiego.
Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
1.Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę w sposób określony w Statucie Szkoły.
2.Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
Zasady i tryb ustalania oceny zachowania ucznia.
Semestralnej i rocznej oceny zachowania ucznia dokonuje wychowawca klasy zgodnie z sześciostopniową skalą określoną rozporządzeniem MEN z dn. 30.04.2010r. w oparciu o:
1. Własne spostrzeżenia;
2. Ustne i pisemne opinie innych nauczycieli o zachowaniu uczniów danej klasy (wniosek innego nauczyciela o obniżoną ocenę zachowania ucznia musi przyjąć formę pisemną i być zaopatrzony w uzasadnienie);
3. Pisemną ocenę zachowania ucznia sporządzoną przez niego na dwa tygodnie przed klasyfikacją;
4. Opinie innych uczniów, pracowników szkoły zgłaszane wychowawcy albo wpisane do dziennika klasowego;
5. Dotrzymywanie terminu 1 tygodnia, od powrotu do szkoły, na usprawiedliwienie nieobecności ucznia na zajęciach lekcyjnych; po tym terminie nieobecności będą traktowane jako nieusprawiedliwione;
6. Stopień zaangażowania ucznia w projekt edukacyjny (dotyczy uczniów gimnazjum).
Wychowawca klasy w terminie czterech tygodni przed rocznym klasyfikacyjnym spotkaniem plenarnym Rady Pedagogicznej jest zobowiązany poinformować ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej nagannej ocenie klasyfikacyjnej z zachowania, w razie nieobecności rodziców (prawnych opiekunów). powiadomienie takie należy przesłać listem poleconym (za poleceniem odbioru). W przypadku złamania regulaminów obowiązujących w Zespole Szkół w Baruchowie w okresie czterech tygodni przed rocznym (semestralnym) klasyfikacyjnym spotkaniem plenarnym rady pedagogicznej uczeń może otrzymać ocenę niższą od proponowanej przez wychowawcę, jeżeli jest to zgodne z kryteriami ustalania ocen zachowania.
Rodzice (prawni opiekunowie) powinni być niezwłocznie poinformowani przez wychowawcę klasy o fakcie złamania w/w regulaminów. Rodzice (prawni opiekunowie) ucznia, który otrzymał ocenę nieodpowiednią lub naganną, zobowiązani są ustalić z wychowawcą klasy i przedstawić dyrekcji szkoły konkretne propozycje działań oraz wnioski umożliwiająceuzyskanie poprawy zachowania ucznia w kolejnym semestrze.
Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
Ocenę wzorową otrzymuje uczeń, który:
- wzorowo wypełnia obowiązki szkolne i przestrzega regulaminów ZSwB,
- systematycznie i punktualnie uczęszcza na lekcje,
- jest uczciwy,
- dba o kulturę słowa,
- nie ulega nałogom,
- dba o mienie kolegów i szkoły,
- szanuje swoje koleżanki i kolegów,
- okazuje szacunek wszystkim pracownikom szkoły,
- ma w semestrze najwyżej 2 spóźnienia usprawiedliwione i wszystkie, nieobecności usprawiedliwione,
- rozwija swoje zainteresowania i uzdolnienia,
- bierze czynny udział w życiu szkoły, klasy, środowiska,
- osiąga sukcesy na szczeblu szkoły, regionu, województwaw olimpiadach, przedmiotowych, zawodach sportowych, konkursach itp.,
- bezinteresownie pomaga kolegom w nauce i ich problemach,
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- nie spełnia kryteriów oceny wzorowej,
- bardzo dobrze wypełnia obowiązki szkolne i przestrzega regulaminów ZSwB,
- zachowuje się kulturalnie, jest uprzejmy, nie używa wulgaryzmów, z szacunkiem odnosi się do innych ludzi,
- jest obowiązkowy,
- jest sumienny,
- jest uczciwy,
- dba o mienie szkoły i kolegów,
- nie ulega nałogom,
- ma w semestrze nie więcej niż 3 spóźnienia i nie więcej niż 6 godzinlekcyjnych nieusprawiedliwionych,
- bierze udział w pracy na rzecz szkoły i klasy, współorganizuje imprezyklasowe i szkolne,
- bierze udział w konkursach przedmiotowych, turniejach i zawodachsportowych.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- nie spełnia kryteriów oceny bardzo dobrej
- przestrzega regulaminów ZSwB i wypełnia obowiązki szkolne,
- bierze udział w imprezach klasowych i szkolnych,
- jest uczciwy,
- jest obowiązkowy,
- jest sumienny,
- szanuje ludzi,
- dba o mienie szkoły,
- dba o kulturę słowa,
- nie ulega nałogom,
- ma w semestrze nie więcej niż 7 spóźnień i najwyżej 12 godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych.
Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:
- nie spełnia kryteriów oceny dobrej,
- wywiązuje się z obowiązków szkolnych, przestrzega regulaminów ZSwB, a w zypadku naruszenia po raz pierwszy zasad określonych regulaminami, poprawia swoje zachowanie,
- sporadycznie angażuje się w życie klasy i środowiska,
- gdy zdarzy mu się zniszczyć cudze mienie, naprawia wyrządzone szkody,
- w przypadku stwierdzenia faktu palenia papierosów, czyni staraniao pozbycie się nałogu (np. uczestnicząc w rozmowach wychowawczych),
- ma szacunek do ludzi,
- ma w semestrze nie więcej niż 10 spóźnień i najwyżej 18 godzinlekcyjnych nieusprawiedliwionych.
Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który:
- nie spełnia kryteriów oceny poprawnej,
- nie wywiązuje się z obowiązków szkolnych, narusza regulaminy ZSwB,
- jest złym przykładem dla kolegów,
- niszczy mienie szkolne i prywatne,
- jest arogancki i lekceważący w stosunku do innych ludzi,
- rozmowy wychowawcze, korygujące jego postępowanie nie dają oczekiwanych rezultatów,
- w przypadku stwierdzenia palenia papierosów nie czyni starań, aby pozbyć się tego przyzwyczajenia,
- ma w semestrze nie więcej niż 15 spóźnień i do 30 godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych,
- samowolnie opuszcza szkołę, oddala się od grupy podczas wyjść poza teren szkoły.
Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:
- notorycznie nie przestrzega regulaminów ZSwB i nie wypełnia obowiązków szkolnych,
- niszczy mienie,
- jest wulgarny i arogancki w stosunku do innych,
- ma ponad 30 godzin lekcyjnych nieusprawiedliwionych.
Ocenę naganą uczeń otrzymuje również za:
- konflikt z prawem(np. kradzieże, rozboje, pobicia itp.),
-fałszerstwa, w tym podrabianie podpisów oraz samodzielne, bezprawne wpisywanie ocen,
- palenie papierosów,
- picie alkoholu,
-stwierdzone u niego posiadanie, używanie środków psychoaktywnych.
Zasady i tryb ustalania ocen z przedmiotu
Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
1. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustalona ocenę w sposób określony w statucie szkoły.
2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia są udostępniane do wglądu uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznychi edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania dostosowanie wymagań edukacyjnych, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
3. Nauczyciele Zespołu Szkół w Baruchowie przyjmują następujące ogólnekryteria ocen szkolnych.
Stopień celujący / 6 / - otrzymuje uczeń , którego wiadomości i osiągnięcia:
.wyraźnie wykraczają poza poziom osiągnięć edukacyjnych przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania ;
. są oryginalne i twórcze ;
. wskazują na dużą samodzielność w ich uzyskaniu ;
. zyskują uznanie na szczeblu szkoły , regionu , województwa, w olimpiadach przedmiotowych, zawodach sportowych itp.
Stopień bardzo dobry / 5 / - otrzymuje uczeń , który :
. opanował pełny zakres wiadomości i umiejętności przewidzianych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania ;
. bierze udział w olimpiadach przedmiotowych , zawodach , konkursach.
Stopień dobry / 4 / - oznacza , że :
. opanowanie przez ucznia zakresu wiadomości i umiejętnościw realizowanym przez nauczyciela programie nauczania nie jest pełne , ale nie prognozuje żadnych kłopotów w opanowaniu kolejnych treści kształcenia.
Stopień dostateczny / 3 / - oznacza , że :
. uczeń opanował jedynie w podstawowym zakresie wiadomości i umiejętności przewidziane w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania , co może oznaczać jego kłopoty przy poznawaniu kolejnych , trudniejszych treści kształcenia.
Stopień dopuszczający / 2 / - oznacza , że :
.uczeń nie spełnia oczekiwań określonych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania ;
.posiada braki wiedzy, które przy pomocy nauczyciela może usunąć w dłuższym okresie czasu.
Stopień niedostateczny / 1 / - oznacza ,że :
.uczeń wyraźnie nie spełnia oczekiwań określonych w realizowanym przez nauczyciela programie nauczania, nie opanował minimum programowego w stopniu który pozwalałby mu nakontynuację nauki,
- nie skorzystał z możliwości poprawy ocen.
4. W związku z koniecznością oceniania ucznia, każdy nauczyciel zobowiązany jest do:
- rozwijania wśród uczniów różnorodnych form aktywności, dostępnych na zajęciach;
- wskazania tych form aktywności, które będą podlegały sprawdzaniu i ocenianiu;
-wskazania kilku rodzajów osiągnięć uczniów, które będą obowiązkowe i tych, które mogą być podejmowane dobrowolnie;
-określenia wymagań związanych z ocenami semestralnymi i rocznymi, by oceny dobre i bardzo dobre mogli uzyskać uczniowie, którzy nie podejmą wszystkich proponowanych przez nauczyciela form aktywności;
- określenia zasad udostępniania uczniom i ich rodzicom poprawionych i ocenionych sprawdzianów pisemnych;
-zapoznania rodziców z zasadami oceniania stanowiącymi załącznik do Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania;
-zapowiadania uczniom, co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem, prac sprawdzających(zapis w dzienniku). Nie może być więcej niż trzy prace sprawdzające w tygodniu, chyba, że uczniowie wyrażą na to zgodę. Kartkówka (ostatnie trzy tematy) nie musi być wcześniej zapowiadana;
- prace klasowe i sprawdziany powinny być ocenione i oddane w terminie 2 tygodni, a kartkówki w ciągu 7 dni.
5.Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
2. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych, informatyki lub technologii informacyjnej uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się ,,zwolniony” ..zwolniona”
6. Uczeń Zespołu Szkół w Baruchowie ma możliwość poprawienia oceny cząstkowej, szczegółowe ustalenia zawarte są w zasadach oceniania z poszczególnych przedmiotów. W przypadku prac klasowych, uczeń ma obowiązek poprawić ocenę niedostateczną.
7. Uczeń Zespołu Szkół w Baruchowie, w przypadku nieobecności na sprawdzianie, ma obowiązek napisania zaległej pracy klasowej w terminie ustalonym przez nauczyciela; poprawa oceny niedostatecznej uzyskanej z tej pracy klasowej przysługuje tylko temu uczniowi, który ma na sprawdzianie nieobecność usprawiedliwioną.
8. Wychowawca, po uprzednim uzyskaniu informacji od nauczycieli uczących w danej klasie, powinien na miesiąc przed klasyfikacją, poinformować na piśmie rodziców o grożącej uczniowi ocenie niedostatecznej z przedmiotu, (w razie nieobecności rodziców powiadomienie takie należy przesłać listem poleconym za potwierdzeniem odbioru).
9. Na dwa tygodnie przed klasyfikacją nauczyciel, na prośbę ucznia, informuje go o przewidywanej dla niego ocenie klasyfikacyjnej.
10. Uczeń Zespołu Szkół w Baruchowie jest klasyfikowany, jeżeli w semestrze uzyskał co najmniej trzy oceny cząstkowe z danego przedmiotu i nauczyciel nie przedstawił wychowawcy klasy i rodzicom oświadczenia o niemożliwości sklasyfikowania ucznia.
11. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć średnią ocen co najmniej 4,75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
12. Uczeń Zespołu Szkół w Baruchowie może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny z powodu nieobecności ucznia na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
13. Uczeń, w przypadku którego nie zostały spełnione warunki niezbędne do klasyfikowania, na prośbę własną lub rodziców przystępuje do egzaminu klasyfikacyjnego z danego przedmiotu /lub danych przedmiotów/, z tym, że w przypadku ucznia nie klasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej niezbędna jest decyzja Rady Pedagogicznej, w terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły, nie później jednak niż do ostatniego dnia trwania semestru I i do 30.06. po II semestrze.
14. Uczeń nie klasyfikowany po I semestrze z danego przedmiotu może kontynuować naukę w semestrze II, ale jego klasyfikacja roczna będzie obejmować materiał całego roku nauczania z tego przedmiotu.
15. Uczeń nie klasyfikowany do 31.08. nie jest promowany i powtarza ostatnią programowo klasę, do której uzyskał promocję.
16. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
17. W przypadku stwierdzenia, że roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
a. w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala roczną (semestralną) ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
b. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala w/w ocenę w drodze głosowania zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
18. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
19. W skład komisji wchodzą:
a. w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzący takie same zajęcia edukacyjne;
b. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania:
dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze - jako przewodniczący komisji,
wychowawca klasy,
wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,
pedagog,
przedstawiciel Samorządu Uczniowskiego,
przedstawiciel Rady Rodziców.
20. Nauczyciel przedmiotu może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
21. Ustalona przez komisję roczna (semestralna) ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 19 ust. 1.
22. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
a. w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych: skład komisji, termin sprawdzianu, zadania (pytania) sprawdzające, wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
b. w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania: skład komisji, termin posiedzenia komisji, wynik głosowania, ustaloną ocenęzachowania wraz z uzasadnieniem.
c. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
23. Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
24. Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
25. Przepisy w punktach 12-21 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej (semestralnej) oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku, ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
26. Uczeń klasy I i II gimnazjum oraz IV i V szkoły podstawowej, który w wyniku końcowej, rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę niedostateczną z jednego lub dwóch zajęć edukacyjnych, może zdawać egzaminy poprawkowe, których termin wyznacza dyrektor szkoły w ostatnim tygodniu ferii letnich.
27. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminów poprawkowych lub klasyfikacyjnych, może przystąpić do nich
w dodatkowym terminie, określonym przez dyrektora szkoły.
28. Uczeń, który nie zdał egzaminów poprawkowych, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i powtarza klasę. Jednakże, uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
29. Uczeń, w szczególnych przypadkach, na prośbę własną lub rodziców może odwołać się od wystawionej mu przez nauczyciela jednej oceny semestralnej lub rocznej. Egzamin sprawdzający składany będzie przed nauczycielem i wychowawcą klasy, a w przypadku dalszych zastrzeżeń, przed komisją powołaną przez dyrektora szkoły. Prawo takie nie przysługuje uczniowi, któremu wystawiono ocenę nieodpowiednią z zachowania. Egzaminy sprawdzające odbywać się będą przed zakończeniem I i II semestru.
Załączniki:
- Przedmiotowy System Oceniania
- Regulamin Projektu Edukacyjnego
- Regulamin Egzaminów Zewnętrznych
WSO_ZSwB.doc |